Page 8 - Hekimce Bakış Dergisi 100. Sayı
P. 8

ve canlı renkleri ile dikkat çeken   ve imzaladığı eseri, 1883 yılında   boya, yağlı kalem, pastel ve kırmızı
            natürmortlar, portreler, çiçekler   yaptığı bir otoportredir. İkinci   tebeşir ile çalıştı. Çok akışkan
            ve manzaralar yaptı. Ama en      portre çalışmasını da gene 1883’te,   olduklarından mürekkep ya da
            çok kadın bedenlerini kadın bakış   on sekiz yaşındayken, oğlunun   sulu boya kullanmadı. Figürlerini
            açısıyla resmeden nüleriyle tanındı.   doğumundan önce tamamladı.   vurgulamak için siyah çizgiler
                                                                              içeren, zengin renkler ve kaba
                                                                              fırça darbelerinden yararlandı.
                                                                              Suzanne Valadon hayatının
                                                                              sonuna kadar yaklaşık 300 çizim
                                                                              ve 450’den fazla yağlı boya tablo
                                                                              üretti. Valadon, henüz yaşarken
                                                                              ünlenmiş bir ressam olarak, 7
                                                                              Nisan 1938’de, 72 yaşındayken bir
                                                                              inme sonucunda öldü ve Paris’te
                                                                              Saint-Ouen mezarlığına gömüldü.
                                                                              Cenaze törenine katılanlar arasında
                                                                              AndréDerain, Pablo Picasso ve
                                                                              Georges Braque da vardı.

                                                                              SuzanneValadon’un adı, Paris’te bir
                                                                              meydana, Limoges’da bir liseye, bir
                                                                              asteroide (6937 Valadon) ve Venüs
            Yaptığı bu resimler sanat tarihi   1890’ların başında açtığı ilk   gezegenindeki bir kratere verilmiş,
            açısından özellikle önemlidir.   sergileri, çoğunlukla “Erik      çarpıcı kişiliği Somerset Maugham’ın
            Çünkü on dokuzuncu yüzyılda bir   Satie” (1893) gibi portrelerden   dilimizde Şeytanın Kurbanları
            kadın sanatçının kullandığı ana   oluşuyordu. Çalışmalarını düzenli   adıyla yayınlanan “Ustura Ağzı”
            temanın çıplak kadınlar olması   olarak Paris’teki Bernheim-Jeune   (TheRazor’sEdge) romanına
            alışılmadık bir durumdur. Feminist   galerisinde sergiledi.       ve Degas ile ilişkisi Timberlake
            sanat tarihçilerinin dikkatini                                    Wertenbaker’in “TheLine” (Hat) adlı
            çeken yaklaşımının bir özelliği de,   Ulusal Salon sergisi için yaptığı   tiyatro eserine konu olmuştur.
            resimlerindeki kadınların, yirminci
            yüzyılın başlarında, sanatta kadın
























            cinselliğinin baskın kullanılışına bir
            direniş tavrını sezdirmesidir.

            Valadon, kendini belirli bir üslupla
            sınırlandırmasa da, çalışmalarında   büyük yağlı boya tablolar, resim   Renoir’ın“Sandalda Öğle Yemeği”
            hem Sembolist hem de Post-       sanatında bir kadının bir erkeğe   tablosundaki genç kızlardan model
            Empresyonist estetiğin etkileri   arzu nesnesi olarak bakışını    Suzanne’ınreprodüksiyonunu
            açıkça görülmektedir. İlk tarihlediği
                                             yansıtan ilk örneklerdendi. Yağlı   çalışırken


     8  hekimcebakis.org
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13