Page 74 - Hekimce Bakış Dergisi 98. Sayı
P. 74
iki mekânda da belirlenmiş bir zaman ile organize olarak hizmet sunumuna çekilir ve önce maliyetini çıkarma
çizelgesine göre uymak durumunda uygun hale getirilir. Sağlık hizmeti sonra da kendine para yatıranlara para
kalırız. Günlük yaşama dair farklı bir olarak adlandırabileceğimiz bu düzeyin kazandırma derdi vardır. Bunun temel
zaman dilimidir hem hastanede hem de birçok aşaması vardır. Koruyucu yolu da mümkün olan en fazla sayıda
sinemada geçirdiğimiz vakit. sağlık hizmeti, korumayı esas alarak seyirciye ulaşmaktır. Diğer bir deyişle film
hastalıkların oluşumunu önlemeyi bir üründür, pazarlanır ve satılır. Burada
Hastanenin hastalık ve hasta oluş ile amaçlar. Hastalıkların ortaya çıkmaması sağlık hizmeti ile önemli ayırımları ortaya
ilişkisi, sinemanın ise sanatsal yönü için barınma, beslenme, iş, düzenli gelir çıkar. Kuşkusuz sağlık hizmetinin bir
yanında “eğlendirici”, “hoşça vakit vb birçok sosyal faktör gerekir. meta olarak pazarlanması ile bir filmin
geçirici” ya da “boş vakitlerde” yapılan meta olması sonuç olarak aynı yere
bir etkinlik olarak görülmesi iki uca Bu yönüyle tıp sosyal bir bilimdir. Toplumun çıkmaktadır: sağlık hizmetleri ve sinema
yerleştiriyor iki beyazı. Sinemanın burada sosyal özelliklerinden, sosyal ilişkilerinden piyasası. Süreçse farklılaşır çünkü her
önemli avantajlarından biri, hastanede birebir etkilenir. Tedavi edici tıp ise ikisinin de meta karakteri farklıdır. Ancak
Cavit Işık Yavuz | cavityavuz@gmail.com
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyesi hekimcebakis.org
“TIP VE SiNEMA”
ÜZERiNE NOTLAR 1
Bugünlerde beyazcamda boy gösteren bir Türk Dil Kurumu sözlüğüne baktığımızda, Beyaz gömlek ve beyaz perdenin görünür
dizi tıbbın sinemada ve televizyonlaraki tıbbın “Hastalıkları iyileştirmek, kılındığı mekânların özel alanlar oluşu
görünümlerine dair çok şey söylüyor. Bu hafifletmek veya önlemek amacıyla ortaklıklardan biridir. Tıbbın görünür
dizi konu edindiği farklı yönleriyle belki başvurulan teknik ve bilimsel çalışmaların kılındığı yerler çoğunlukla hastanelerdir
de ayrı bir yazı konusu. Televizyondaki tümü, hekimlik, tababet” olarak ya da öyle görünür, sinema ise filmler
ya da sinemadaki tıp ve sağlıkla ilgili tanımlandığını görüyoruz. Sinema için ise ile sinema salonunda hayat bulur. Bu iki
konular, olaylar filmler ve diziler her biri üç farklı tanım var. Birisi sinema salonları alan, hem mekân olarak hem de zamansal
birbirinden farklı özellikler taşıyan bir ya da yapıları yerine geçen bir tanım, olarak özel düzenlenmiştir. Her ikisi de
alan oluşturuyor. diğer ikisi ise sinemanın içeriğine ilişkin: ihtiyaç duyulduğunda gidilen mekânlardır.
Peki tıp ve sinema ilişkisini irdelerken “Herhangi bir hareketi düzenli aralıklarla Önemli yanlarından biri, toplumun farklı
izlenecek yolu nasıl belirlemeli? parçalara bölerek bunların resimlerini sınıflarından insanları buluşturan yapılar
belirleme ve sonra bunları gösterici olmasıdır. Hem hastanede hem de
Belki öncelikle bir ilişki olup olmadığını yardımıyla karanlık bir yerde, bir ekran sinemada toplumun farklı sosyal sınıfları
belirlemekle başlayabiliriz. Kuşkusuz üzerinde yansıtarak hareketi yeniden bir araya gelebilir. Şehrin çok farklı
sinemanın, tıbbı bir bilim olarak alırsak oluşturma işi”. Diğer tanım ise; “güzel yerlerinden gelmiş insanlar bu iki mekânda
“tıp” ile ilişkisi vardır, tıpkı diğer sanatların dalı olarak yansıtılmaya uygun buluşabilirler. Bizi ortaklaştıran alanlar
bilimlerle olduğu gibi. Bu ilişki “sanat- olan filmleri gerçekleştirme ve yaratma olabilirler hastaneler ve sinema salonları.
bilim” başlıklarının ilişkisini oluşturan sanatı, beyaz perde” olarak geçiyor. Elbette ki gerçek hayatta, kapitalist bir
dinamiklerle belirleniyor olabilir. Ya da toplumsal yapıda bu buluşmalar sürekli
tıbbın bilim oluşundan tamamen bağımsız Bu tanımlar tıbbın hekimlik ve hastalık gerçekleşmez, emekçilerin hastaneleriyle
olarak yaşama dair bağlantı noktalarından ile özdeş algılandığını, sinemanın ise patronların hastaneleri aynı olmaz,
söz edebiliriz. Bu notların amacı da bu içinde farklı çağrışımları barındırdığını aynı hastanede yaşadıkları aynı olmaz yaşananları kendine konu edinebilmesidir. hastalıkların tedavisi ve iyileştirilmesi ile onlar kapitalizmin “iyi” çocuklarıdır.
noktalara dair değinmelerde bulunmak. gösteriyor. Filmin izlendiği mekân, filmi ancak işin ilginç yanı hastalıkları, sağlık Diğer bir deyişle sinema hayattan öyküler ilgilenir. Tedavi süreci tanısal girişimler ve İki beyaz teknoloji bağımlısıdırlar.
oluşturma ve gösterme işi ve bir sanat sorunları aynı olabilir. Sinemalar ise farklı aktarırken beyaz gömleğe dair birçok şey sonrasında çoğunlukla ilacı ve yoğun bir Teknoloji her iki başlığın pratiğinde önemli
İşin ilginç yanı tıpla özdeşleşen hekimliğin olarak yaratım süreci. sınıfların karşılaşma, bir araya gelme de anlatır. Ya da anlattığı hikâyelerin bir teknoloji kullanımını gerektirir. Kapitalist bir yer tutar.
de bilimselliği yanında bir sanat olarak da mekânları olsa da herkesi göremezsiniz. yerinde bir hastalık, bir ilaç, bir doktor bir süreç için cazip bir kâr alanıdır. Çünkü
nitelendirilmesi. Tıp ve sinema ilişkisini irdelerken “beyaz Ancak teknoloji, siz gidemezseniz de ya da tıpla ilgili daha birçok unsur vardır. kapitalizm kârla ilgilenir. Kârı en yüksek Beyaz perdede beyaz gömlekle çokça
gömlek” ve “beyaz perde” terimlerini filmleri oturma odanıza getirmiştir adına Hastane ise bu öykülerin kaynağıdır. düzeye getirip daha da yükseltme onun karşılaşırız. Çoğu filmde mutlaka bir tıbbi
Tarihçelerine baktıklarında aradaki yaş tercih etmek sanırım çok yanlış olmaz. beyaz cam diyerek. Film gibi öyküler yaşanır hastanelerde var olma sebebidir. Bu nedenle tıbbın öğe vardır. Kimi zaman bir hastalık, kimi
farkı bu ilişkinin görece yeni gelişiyor Dolayısıyla belki ilk ortak noktanın her gün. Hekimler, hemşireler, hastalar, tedavi edici yanı kapitalizm için doğru zaman doktor vb sağlıkçılar, hastane, bir
olduğunu düşündürüyor insana. Biri bu beyazlık olduğunu ifade edebiliriz. Hastane ve sinema zamansal açıdan da hasta yakınları öyle olaylarla karşılaşır adrestir. Tanı süreçlerinde kullanılan ambulans, bir ilaç, bir durum bir olay vs
oldukça genç bir sanat diğeri binlerce Beyazlık sinema için teknik bir zorunluluk farklı düzenlemeler içerir. Birbirinden ki, neredeyse herkes kendi filmini laboratuar cihazları, Tomografi, MR vb vs. Kimi zaman bazı filmlerde bu tıbbi olay
yıllık. Her iki başlığın da geçirdikleri olmasına karşın tıp için farklı anlamlara de ayrılan özellikleri de taşırlar bu yaşamaktadır. vb. Tıbbın yoğun teknoloji bağımlılığı tanı filmin ana dramatik yapısını oluşturur.
ve geçirmekte oldukları serüveni gelir, hem hekimliğin simgesel anlatımı anlamda. Acil durumlar ya da yatarak ve tedavi alanında ortaya çıkar. İlaç ise Bir sonraki bölümde sinemadaki tıp
biçimlendiren ortak unsurlar var, hem de hastalık, sağlık ve yaşama dair tedaviler dışında hastanelerde gündüzleri Beyazların ortak özellikleri arasında tümüyle ilaç şirketlerinin kâr arenasıdır. görünümlerine, konularına ve işleyiş
farklılıkların da az olmadığı gibi. çağrışımlar içererek. bulunuruz. Sinemalar ise günlük, haftalık “ticari” yanlarını unutmamak gerekir. Beyaz perdede de ticari yönler biçimlerine örnekler üzerinden bakmaya
ve saatlik bir programla çalışır. Her Tıp, kurum, teknoloji ve insan gücü yoğunluktadır. Bir film yüksek bir maliyetle çalışacağız.
74 Hekimce Bakış Hekimce Bakış 75