Page 51 - Hekimce Bakış Dergisi 100. Sayı
P. 51

Guida’nın hayatlarında geçiyor.   yazdıklarından çok daha fazlası.   Euridice de ablası Guida da aynı
            Onlar gibi pek çok kadın hala    1940’lı yıllarda Rio de Janeiro   maşist toplumun kurbanlarıdır.
            bulunabilir. Noel davetlerine    kentinde Gusmao kız kardeşlerin   Gündelik yaşamın normalleştirilmiş
            gelip zamanlarının büyük kısmını   farklı seçimleriyle yaşadıkları   ve içselleştirilmiş baskı biçimlerine
            peçeteleri ellerinde sessizce    hayatı, Brezilyalı yazar Martha   boyun eğmiş diğer bütün kadınlar
            geçiren kadınlardır bunlar. Partiye   Batalha mizahi ve ironik bir dille   gibi. Her ikisi de farklı bir
            ilk onlar gelir, ilk ayrılan da onlar   anlatıyor.                sürgünü yaşar. Euridice, kocası
                                                                              ve çocuklarıyla Tujica’da bir evin
                                                                              duvarları arasında, Guida ise evin
                                                                              dışında ama terkedilmiş yalnız bir
                                                                              anne olarak ekonomik zorluklarla
                                                                              boğuştuğu bir dünyada. Biri
                                                                              koşullara boyun eğerken diğeri
                                                                              başkaldırıyı seçer. İkisi de kendi
                                                                              köşelerinde yalnızlığı, çaresizliği
                                                                              yaşarken zorlukları aşmaya
                                                                              çalışırlar. İlk bakışta hüzünlü
                                                                              bir öykü gibi görünebilir ancak
                                                                              Martha Batalha, Laura Esquivel
                                                                              ve Marquez, JorgeAmado
                                                                              gibi Latin yazarların büyülü
                                                                              gerçekçiliğinin izinden giderek
                                                                              kardeşlerin başından geçenleri,
                                                                              çevrelerindeki insanları, o yılların
                                                                              Brezilyasının günlük yaşamını
                                                                              mizahla harmanlayarak anlatmayı
                                                                              seçmiş. O dönemin orta sınıfının
                                                                              yaşamını, sokaklarını, insanlarını
                                                                              incelikle betimlemiş. Roman
                                                                              belli bir coğrafyanın, belli bir
                                                                              dönemin, belli bir tarihin ve şehrin
                                                                              kişilikleriyle bezenmiş. Olayların
                                                                              gelişimi kadar atmosfer, ritim
                                                                              ve sözcük oyunları, metaforlarla
                                                                              bezeli dilin kullanımı da okuru
                                                                              çeken özellikler.
                                                                              Martha Batalha’nın bu romanı
                                                                              sadece kanatları kesildiği için
                                                                              uçamayan Gusmao kardeşleri
                                                                              değil düşlerini bir yana bırakarak
                                             Guida; bağımsız, asi ruhlu,      yaşamını evine, çocuklarına
            olur... Euridice ve Guida’nın    serüvenci, kurallara aldırmayan,   adayan tüm ev kadınlarının sesi
            yaşamları ailemdeki pek çok      Euridice ise eş, anne, iyi bir aşçı   olmuş. Kitap ninelere, annelere
            kadından ilham aldı. Belki sizin   ve hayalci kardeştir. İkisi de hayat   ve yaşamı görünmez olan tüm
            ailenizden de almıştır.’’
                                             dolu ve bir bakıma devrimcidir.   kadınlara adanmış sevgi ve saygı
            Bir Kadının Görünmez Yaşamı,     Ancak seçtikleri farklı yaşam    dolu bir şarkı gibi.
            bir kadının kadınlar hakkında    biçimleri ikisini de mutlu etmez.







                                                                                                       hekimcebakis.org  51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56