Page 16 - Hekimce Bakış Dergisi 104. Sayı
P. 16

BİR RESİM


                                                      BİNBİR SÖYLENCE







                                                                Dr. Yelda ERTÜRK  |  eyerturk@gmail.com




                  ŞAHMARAN

                  Halk kültürünün önemli          kaynak oluşturmuştur. Elleri ve   Mardin yöresidir. Bu yörelerde
                  öğelerinden olan masal, hikâye,   ayakları olmamasına rağmen    söylenceye eşlik edecek şekilde
                  mit ve efsaneler, sanata güçlü   çok hızlı hareket edebilir, birden   Şahmeran hastaları iyileştiren,
                  bir biçimde kaynaklık ederler. Bu   ortaya çıkıp birden gözden   bilge bir sembol olarak resimle
                  açıdan Anadolu medeniyetler     kaybolabilir, toprağın altında,   tasvir edilir ve Şahmeran
                  beşiği olarak bir hazine sandığı   üstünde ve hatta suda bile   ustaları tarafından yapılan
                  gibidir. Topraklarının bereketi   yaşayabilir. En önemlisi de deri   tablolar evlerin duvarlarını
                  doğrudan kültüre de yansımıştır.   değiştirerek bir nevi yeniden   süsler.  Uğur ve bereket amaçlı
                  Bu kültürel öğelerden biri olan   doğar. Korkunun haklı kaynağı   olarak genç kızların çeyizine
                  “Şahmeran” veya “Şahmaran”      olarak öldürücüdür ve Antik     işleme olarak konur.
                  olarak bilinen insan başlı, yılan   çağlarda yılan zehiri az miktarda
                                                                                  Efsaneye göre Şahmeran bir
                  gövdeli mitolojik yaratığın     verilerek panzehir olarak da
                                                                                  yeraltı ülkesinde yılanlarıyla
                  adı, Farsçadan “yılanların      kullanılmıştır.
                                                                                  birlikte yaşamaktadır.
                  şahı” anlamına gelen Şah-ı
                                                  Anadolu’nun farklı yerlerinde   Şahmeran’la tanışan ilk insanın
                  maran’dan gelir. Her ne kadar
                                                  anlatılan Şahmeran’ın hikâyesi,   ismi bazı kaynaklarda Belkıya,
                  “şah”, erkekler için kullanılan
                                                  sözlü geleneğin kendine has     bazı kaynaklarda Camşab
                  bir unvansa da Şahmeran’a
                                                  değişimlere ve karışımlara      olarak değişmektedir. Kimi
                  ilişkin tüm efsanevi kayıtlarda
                                                  müsaade etmesiyle çeşitlenerek   kaynaklarda ise Şahmeran’la ilk
                  ve Şahmeran efsanelerine özgü
                                                  yöresel farklılıklar göstermiştir.   buluşan kişinin Lokman olduğu
                  tüm betimlemelerde varlık
                                                  Şahmeran’ın yaşıyor olabileceği   ve şifa dağıtmaya yani hekimlik
                  dişidir.
                                                  söylenen yerler; Mersin’in      mertebesine Şahmeran’ın kendisi
                  Yılan çok eski çağlardan beri   Tarsus ilçesi, Adana’da         ile paylaştığı sırlar sayesinde
                  korkulan, merak edilen ve saygı   Ceyhan ile Misis arasındaki   ulaştığı anlatılmaktadır. Söylence
                  duyulan bir canlı olmuş, kutsal   Yılankale, Gaziantep’in Islahiye   farklı karakter ve olaylarla
                  olduğu inancı birçok söylenceye   ilçesinin Şahmaran köyü ve    gelişse de ortak son Şahmeran’ın










                   16  hekimcebakis.org
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21