Page 17 - Hekimce Bakış Dergisi 104. Sayı
P. 17
ölümüdür. Ölümüyle birlikte yaklaşımlar; yeniden doğuş, yaşama, ölmüş atalarla bağlantı
temsil ettiği ölümsüzlük gücü, verimlilik, bilgelik, karanlık güçler kurma ve deri değiştirerek
tüm bitkilerin bilgisi insanların ve şeytanla bağlantı biçiminde yeniden doğma sayesinde
eline geçer. Mitlerde genel kategorize edilir. Simgesel kutsallığı ve tanrısallığı ile
olarak yılan ve kadın tekinsiz anlamı zenginleşerek çeşitlenmiş bilinir. Sümerlerden Hititlere,
varlıklar olarak nitelense de olan yılan kadın kültü ise hem Anadolu’dan Kafkasya’ya
gizemli ve olumlu yönleriyle doğu, hem de batı kültürlerinde kadar uzanan geniş bir zaman
öne çıkan Şahmeran hikâyesi, oldukça geniş bir yere sahiptir. ve alanda Illuyanka adlı dev
sözünde durmayan insanoğluna Yaşam gücünü kendinde bir yılanın çeşitli öyküleri
karşı affedici, sevecen ve bulunduran kadın ve yılan bedeni anlatılmıştır. M.Ö. 3000 yıllarına
iyiliksever nitelikleriyle ön plana arasındaki çekici cazibe, insanlık ait olduğu sanılan Gılgamış
çıkar. tarihinin ilk söylencelerinden destanında da yılan başroldedir.
beri dikkat çekmiştir. Yılan pek Destanda dostunun ölümüyle
Tarih boyunca neredeyse tüm
çok medeniyette yeraltında şaşkına dönen Gılgamış yaşamın
kültürlerde yılana ilişkin sembolik
ve ölümün gizini
bulmaya karar verir.
Utnapiştim ona
tufanın öyküsünü ve
gençliği geri getirecek
bitkiyi nerede
bulacağını söyler.
Gılgamış sonunda otu
bulur. Ancak yıkanmak
üzere suya girdiğinde
yılan gelip otu yer.
Gılgamış sudan
çıktığında otu yiyen
yılanın bıraktığı derisi
kalmıştır. Bu nedenle
Mezopotamyalılar
sık sık deri değiştiren
yılanı yaşam gücünün
kaynağı olarak kabul
etmişlerdir. Yılan,
deri değiştirerek eski
yaşamı geride bırakıp,
yeni bir hayata
başlayacak güce
sahiptir.
Musa’nın Tunç Yılanı, Michelangelo, Sistine Şapeli, 1508-1512
17