Page 18 - Hekimce Bakış Dergisi 104. Sayı
P. 18
Tevrat’ta, Sayılar Kitabında sokulmakla ödediklerinden ve dolanmış yılan, Doğu ve Akdeniz
çöldeki uzun yolculukları birçoğunun öldüğünden söz Antik Çağ’ında sık rastlanan bir
sırasında İbraniler’in Musa’ ya edilir. Bunun üzerine Musa tasvirdir. Yaratılışın ilk söylencesi
güvenmemeleri ve Yehova’ya “tunçtan yılan” yapar: bu yılana olan Adem ve Havva’nın
iman etmemelerinin cezasını bakan herkes iyileşir. İyileştirici cennetten kovuluşunda yılan ana
zehirli yılanlar tarafından bir tanrı simgesi olan sopaya motiflerden biridir.
İlk Günah ve Cennetten Kovuluş, Michelangelo, Sistine Şapeli, 1508-1512
Antikçağ Orfik dininde evrenin sarılmış tek yılanı hem de Türk yılan sembolünün çeşitlilik
oluşması, Kybele’yle Ofiyon adlı Tabipler Birliğinin simgesi içinde ortaklığını açımlayan
yılanın sevişme sarsıntılarıyla olarak kullandığımız caduseus anahtar işlevindedirler.
açıklanır. Attika’lıların ilk iki olarak isimlendirilen üzerinde Yine Lévi-Strauss, “mitik
kralları yılandır. Sümerlerin Hermes’in kanatlarının olduğu düşüncenin daima karşıtlıkların
yaratılış efsanesinde gökyüzünü ve iki yılanını ahenkle sarıldığı farkındalığından ilerleyen
ve yeryüzünü yaratan erkek asa biz hekimlere aşinadır. arabuluculuğa doğru işlediğini”
ve dişi birer yılandır. Mısır ayrıca “mitin amacının
Bunca farklı kültürde bu
efsanelerinde gökyüzünde çelişkilerin üstesinden
ortak kullanım şüphesiz
yaşayan yılan Apofi, her gün gelebilmenin mantıksal bir
bir tesadüf değildir.
güneşi doğudan batıya taşıyan modelini sağlamak” olduğunu
Bruhl’ün yabanıl toplumları
tanrı Ra’nın peşinde dolaşır, iddia eder. Başında boynuzu,
açıklamak için kullandığı
bir gün onu sokup öldürür. süslü tacı, taçlı yılanbaşı,
antropolojik bir tanım olan
İskandinav tanrısı Votan, ikide kuyruğu ve yılanbaşlarından
“gizemli ortaklık” ve Jung’un
bir yılan kılığına girer. Zaten oluşan ayaklarıyla hem aşina,
“kolektif bilinçdışı” kavramı
hem Asklepios’un bir asaya hem de yabanıl, hem güzellik
18 hekimcebakis.org