Page 66 - Hekimce Bakış Dergisi 105. Sayı
P. 66
atfettiği ve bunu sağ elindeki
Caravaggio’nun kalemle, göğsüne
“İsa’nın Mezara saplanıp onu
Konulması” öldüren bıçağı yan
tablosundan yana resmetmesi
etkilenerek yaptığı ironiktir. Cinayet
yazılır. Bu kutsallık silahı olan bıçak
İsa’nın gerek ve Marat gibi bir
yüzündeki ifadeyle gazetecinin “silahı”
gerekse vücudunun olan kalemi yan
yana düşüşüyle yana resmederek
örtüşmektedir. aralarında bir
Figürün pozu karşılaştırma
sanki bir tiyatro oluşturmuştur.
oyuncusunun Konumlandırılışta
sahne içerisinde, sanki kalemin
bir yerde ölmüş kılıçtan
halini hatırlatır. keskin olduğu
Öne sarkıtılmış kol anlatılmaktadır.
adeta heykelsidir Kısa süre sonra
ve vucudun hiçbir Georges Jacques
ayrıntısında Danton özellikle
cilt hastalığının Marat’nın ölümüne
bulgularına işaret ederek
rastlanmaz. “Devrim satürn
Marat ölmüş ve gibidir, ilk önce
gözleri kapalı kendi çocuklarını
olmasına rağmen yer” diyecektir.
yüzü izleyiciye Marat’nın
bakar vaziyette, sizin kaderinizi tayin etmeye bir tedavi küveti içerisinde
yaşadığı dramı ve hayal kırıklığını hakkım var.” Ressam ayrıca öldürülmesinden bu yana onun
izleyiciye kendisi anlatır gibi masada görülen kâğıtta, “Bu cilt hastalığının nedenleri ve tanı
resmedilmiştir. Bu durum sık çekte yazılı olan miktar, kocası hakkında pek çok spekülasyon
kullanılan bir resmetme biçimi bu ülkeyi savunurken ölmüş yapılmıştır. Marat, siyasi
değildir. Ancak sorgulanmak ve beş çocuk annesine verilecek.” düşmanlarından saklanarak
izleyiciye sorgulatılmak istenilen şeklinde bir yazı koyarak mahzenlerde nemli, kirli
bir olgu söz konusu olduğunda arkadaşını bir aziz mertebesine giysilerle uyuyarak geçirdiği
kullanılan bir yöntemdir. yükseltmiştir. Ressam en yakın
arkadaşını bir devrim şehidi zamanı suçlamıştır. Siyasi
Resimde Marat‘nın sol eliyle olarak görür ve onu herkesin bu düşmanları ise hastalığını sifiliz
tuttuğu kanlı kâğıt Corday‘ın şekilde hatırlamasını ister. Bu ile ilişkilendirmek istediler.
Marat’nın evine girebilmesi için yüzden Marat’nın ölüm anında Zaman içinde farklı makalelerde
kullandığı dilekçeyi temsil eder. acı, kan, şiddet yoktur. uyuz, cüzzam, dermatitis
Tabloda şu satırlara yer verilir: herpetiformis, histiyositik
“13 Temmuz 1793. Marieanne Marat keskin dilli bir gazeteciydi, proliferatif bozukluk, diyabetik
Charlotte Corday’dan vatandaş sözünü sakınmazdı. Bu sebeple candidiazis hastalığın nedeni
Marat’ya. Mutsuz olduğum için ressam David, Marat’ya bir nevi olarak tartışılmıştır.
veda ettiği tablosunda Marat’nın
66 hekimcebakis.org