Page 59 - Hekimce bakış 94. Sayı
P. 59

BiR RESiM BiNBiR SÖYLENCE


















        Dr. YelDa ertÜrK          eyerturk@gmail.com

                                                                                              www.hekimcebakis.org
         KUbaD abaD SaraYI




         ÇİNİlerİ





         Asya göçerlerinden Osmanlı saraylarına geçişte en büyük
         basamak kabul edilen ve planı bilinen tek Selçuklu Sarayı
         olan Kubadabad, I.Alaeddin Keykubat’ın emriyle yapılmış-
         tır. Alaeddin Keykubat’ın Beyşehir Gölü’nü gördüğünde:
         “Cennet ya burasıdır ya da buranın altındadır” dediği ri-
         vayet edilir.  Alaeddin Keykubad, Kubad Abad Sarayının
         planlarını kendisi hazırlamış ve sarayın tamamlanması
         için aynı zamanda baş mimar ve nakkaş olan Vezir Saded-
         din Köpek’i görevlendirmiştir. Önceleri sadece İbn Bibi’nin
         yazılarında geçen gizemli saray kalıntıları ilk olarak 1949
         yılında keşfedildi. İlk olarak 1960 yılında Alman arkeolog
         Katharina Otto-Dorn tarafından kazıldı. Günümüzde An-  Bunlar başlıca sekiz kollu yıldız, haç ve dört köşe biçim-
         kara Üniversitesi’nden bir ekip Rüçhan Arık önderliğinde   li levhalar halinde yapılmıştır. Desenleri, sır altı ve lüster
         kazılara devam ediyor. Alışılmışın dışında süslü ve figürlü   denilen tekniklerle düzenlenmiştir. Bu çinilerde yansı-
         çiniler ve seramiklerle bezenen Kubadabad Sarayı’nda bu-  yan sanatsal biçimlendirme geleneğinin kaynakları, Orta
         lunanlar Karatay Müzesi’nde sergilenmektedir.          Asya’da MÖ 7. yy dolaylarında Hunlarla başlayıp gelişen,
         Kazılar sonrası bulunan çiniler, ünlü tarihçi İbn-i Bibi’nin   Türkler ve diğer Asyalı kavimlerce paylaşılan ve hayvan
         “Duvarlarının güzelliği kıskançlıktan gökkuşağının rengini   üslûbu de denen göçebe sanatındadır ve temel özelliği
         solduran, firuze ve lacivert renklerdeki döşemeler” diyerek   “stilizasyon  / üslûplaştırma”dır. Devamlı doğayı, en baş-
         anlattığı I. Alaeddin Keykubat’ın av sarayına ulaşıldığı gös-  ta da hayvanları gözlemleyerek geçen göçebe yaşamda,
         terdi. Bağdaş kurup oturan sultan ve saraylılardan, doğu-  destanlar ve doğa güçlerine
         nun ve batının hâkimiyetini simgeleyen çift başlı kartala;   ilişkin inançlarda, hayvanlar
         hayat ağacından lotus çiçeğine; başıboş avlanan aslan-  birçok kavramları, değerle-
         dan, av yakalayan köpeğe; bereketin simgesi balıktan, si-  ri ve çeşitli hayali olayları
         murga kadar burası masalımsı bir cennet bahçesiydi     simgelemektedir. Bezeme-
                                                                ler,  doğal  görüntülerin  de-
         Burası Anadolu’ya geldiklerinde sanılanın aksine, yüksek   ğişik bir yorumla yeni biçim
         düzeyde kültür ve sanat birikimi bulunan Selçuklular hak-  kalıplarına döküldüğü, yani
         kında, başta resim sanatı olmak üzere, umulandan fazla fi-  stilize edildiği böyle simge-
         kir ve bilgi vermektedir. Selçuklu sanat anlayışını yansıtan   leri içermektedir.
         en zengin miras, minyatür resimli saray çinileridir.
                                                                                             Göğsünde ‘es sultan’ yazılı
                                                                                                    Hekimce Bakış
                                                                                               çift başlı kartal figürü  59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64