Page 60 - Hekimce bakış 94. Sayı
P. 60

Profilden verilmiş çift başlı kartallar, yıldız çinin bütün   Türk Oturuşu olarak sanat tarihine geçen bağdaş kurmuş
        yüzeyini kaplayacak şekilde yerleştirilmişlerdir. Kartalla-  saraylı elinde nar tutarak kendinden emin bir ifade ile tas-
        rın cepheden verilmiş gövdelerinde bir kartuş içerisinde   vir edilmiştir. Çinilerdeki nar, haşhaş ve meyve dalı, hem
        “es-sultan” ya da “el-muazzam” gibi sultanı temsil eden   sonsuz hayatı hem de cenneti simgeliyordu. Has bahçe-
        yazılar yer almaktadır. Genel olarak yanlardan birer bitki   nin tüm hayvanlarının serbestçe dolaştığı sarayda her şey
        ile çevrelenen çift başlı kartallar, çeşitli sembolik anlamlar   mavinin sonsuz büyüsüne kapılmış, simgelerle ölümsüz-
        taşımaktadırlar. Çeşitli dönemlerde arma ve totem olarak   lüğe karışmıştı.
        kullanılan “çift başlı kartal” figürüne; güç, iktidar, koru-
        yucu ruh, soyluluk, bilgelik gibi birçok anlam yüklenmiş-
        tir. Kubadabad Sarayı örneklerinde de gücü simgelediği
        düşünülen çift başlı kartallar, gövdelerindeki armalarla da
        muhtemelen Selçuklu Sultanını temsil etmektedirler.




















                                                                Aslan, kuşkusuz bu çevrenin “mensubu” değil. Herhalde
                                                                sultanın gücünü simgelemek üzere karşımıza çıkıyor. Bu
                                                                görevin bilincindeymiş gibi şişkin göğsü ve kabarık yelesi
                                                                ile çini yüzeyinde gururla durmaktadır. Gövde, baş ve üç
                                                                ayağı, krem zemin üzerine mavi, kuyruk ve bir ön ayağı
                                                                mor ile renklendirilmiş; çevresi adeta figürü vurgulamak
                                                                için astarın krem rengiyle bırakılmış; kıvrık  dallar, yarım
                                                                palmetlerden oluşan bir desenle çerçevelenmiştir.

        Tarih boyunca saray çevrelerinde av, bir idman ve güç
        gösterisi, dolayısıyla tüm anıtsal tasvirlerde en önemli
        konulardan biriydi. Selçuklu sultanlarının da askeri spor-
        la, cirit, polo, top, satranç oyunlarıyla ve av ile uğraştığı
        anlaşılıyor. Av partileri, av aletleriyle hazırlanan ziyafetlerle
        sona erer; içki, raks ve müzik bu ziyafetleri tamamlardı.









                                                                Aslan kralın gururlu yalnızlığına karşı, avcıların yardımcısı
                                                                köpek, yine her levhada tek başına olmakla birlikte, aslan
                                                                gibi şişinerek seyirciye değil de haber vermek ya da al-
                                                                mak için sahibine bakınıyor. Av eğlencelerinin en önemli
                                                                elemanı olduğu için yıldız biçimli çini levhalarda en çok
                                                                köpek figürü resmedilmiştir. Çeşitli bitkisel desenlerle be-
                                                                zenmiş yüzeylerde, hep aynı “poz”  ile görünmektedirler:
                                                                Baş geriye dönük, ön ayaklardan birini göğsüne doğru
                                                                kaldırmış, arka ayaklardan biri öne adım atmış, kuyruk iki
                                                                arka ayak arasından öne kıvrılmıştır.
        60 Hekimce Bakış
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65