Page 61 - Hekimce bakış 94. Sayı
P. 61

Kubad Abad çinilerini    Sfenksler, olağanüstü güçleriyle sarayı düşmandan, kötü-
                                       resimleyen ustalar, keçi   lük ve hastalıklardan korumaktadır. Kubad Abad’da buna
                                       figürünü   coşkunlukla   örnek olacak birçok çini bulunmuştur.
                                       işlemişlerdir. Bunlar da
                                       atlar gibi gerçekçi sa-  Sfenks ’in gövdesi aslan, başı insandır; ayrıca kanatları
                                       yılacak üslupta, atlayıp   vardır. Dolgun yuvarlak yüz, badem göz, tek kaş, küçük
                                       zıpladıkları  durumda,   ağız genel tiptir. Bazılarının yanak ve çenelerinde benler
                                       doğala yakın resmedil-   vardır. Kimi kısa, kimi uzun saçlıdır; tepelerinde çeşitli bi-
                                       miştir. Kazı buluntula-  çimlerde başlıklar bulunmaktadır.
                                       rından birinde görülen
                                       keçi tasviri, bunların en   Siren (simurg, harpi ) başı insan, gövdesi kuş olarak
                                       güzellerinden   biridir.  tasvir edilen bir yaratıktır. Olağanüstü güçlerini insanları
                                       Krem renkli zemin üze-   korumak için kullandığına inanılır. Orta Asya’da “Tuğrul”
         rine siyah kıvrık dallar ve yapraklarla oluşan bezeme arası-  da denen Kaf dağında yaşayan bu masal yaratığı, İslami
         na yerleştirilen keçi, yüzeyde büyük yer tutmaktadır. Mor   destanlarda çaresizlere yardıma koşan melek olarak yer
         ve maviye boyanmıştır. Koşarken “meliyormuş” gibi ağzı   tutmuştur.
         açılmıştır.
                                                                Yazımı bitirirken bu güzel
                                                                sarayın mimarı ve baş nak-
                                                                kaşı Sadettin Köpek’e değin-
                                                                meden olmaz. Anadolu Sel-
                                                                çuklu tarihinde popüler bir
                                                                devlet adamı olan Sadettin
                                                                Köpek sanatı ile değil iktidar
                                                                hırsıyla anılır.  İlk defa bir ter-
                                                                tiple Sultan I. Alâeddin Key-
                                                                kubad’ın zehirlenmesi ve ye-
         Av hayvanları arasında tavşan önemli yer tutar. Bir kısmı   rine oğlu Keyhüsrev’in tahta
         kesilmiş bir yıldız çinide bir tavşanın başı ve boynu kal-  çıkarılması olayında kendisi-
         mış; gövdesi kesilen parça ile yok olmuştur. Yüz biçim-  ni  gösterir  ve yeni  sultanın
         lenişi köpeği andırmakla birlikte, uzun kulakları tavşan   yakın çevresi arasında, en ön
         olduğunu kanıtlamaktadır. Çinilerden birinde, hareket ha-  safta yer alır.
         linde gösterilen tavşan figürünün gövdesinde tüyleri ima
         eden çizgiler bulunmaktadır. Bazı çinilerde de, ellerinde   1237 yılında Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keyku-
         veya kucaklarında ziyafet için tavşan veya gazel taşıyan   bad, iktidarının en güçlü zamanında oğlu İzzeddin Kılıç
         hizmetkârlar görülmektedir.                            Arslan’ı veliaht ilan ettiği şölende, şüpheli bir şekilde, ye-
                                                                diği kuş etinden zehirlenerek ölür. Bu sırada emir-i şikar
                                                                yani sultanın av hayvanları sorumlusu Sadettin Köpektir.
                                                                Sultanın tayinin de Sadeddin Köpek ve diğer emirlerin
                                                                gayretiyle II. Gıyaseddin Keyhüsrev 16 yaşında Selçuk-
                                                                lu tahtına geçirilir. Ülkede bu karışıklıklar sürerken, emir
                                                                Saadettin Köpek, huzur ve güvenliği sağlamaya yönelik
                                                                tedbirler almak yerine, kendisine rakip olabilecek Selçuklu
                                                                emirlerini ortadan kaldırmakla uğraşır. Hatta işi, sultan so-
                                                                yundan geldiğini iddia ya kadar vardırır. Ne yazık ki sonu
                                                                mimarlığını kendi yaptığı, İyi bir doğa gözlemciliği ve ge-
                                                                niş bir hayal gücünün sonucu olarak meydana getirilen
                                                                figürlü çinilerle bezediği sarayın surlarında kendi iktidara
                                                                getirdiği sultan Gıyaseddin Keyhüsrev emriyle idam ola-
                                                                caktır.

                                                                Sonuç olarak Sadettin Köpek hırsına rağmen kötü sonuna
                                                                engel olamasa da, sanatı ile  bu çinilere bakan gözlerde,
                                                                tıbbın bulamadığı ölümsüzlüğün sırlarına pencere  açmış
                                                                olabilir. Tıpkı Gılgamış`ın geriye bıraktığı efsanesiyle oldu-
                                                                ğu gibi...
                                                                                                    Hekimce Bakış  61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66