Page 13 - Hekimce Bakış Dergisi 101. Sayı
P. 13

Hieronymus Bosch
                                                                                                     “The Cure of Folly” 1494.

          Hieronymus Bosch’un “Aptallığın     vardır. Farklı bir yorum olarak lale   özellikle eklenmiştir.
          Tedavisi” resmi bu çılgın tedaviye ve o   ticaretinin, dönemin en çok para
                                                 getiren işi olması nedeniyle, boş   Lubbert'i aptallıktan kurtaracak
                                                 ve maddi kaygılar güdülen bir iş   olan taş, bir başka bakış açısıyla;
                                                 yapıldığına ait bir göndermede   rahip ve rahibenin beklediği servet
                                                 olabilir.                       ve kontrol mekanizmasının mihenk
                                                                                 taşına dönüşebilir. Lubbert tıp ve din
                                                 Tabloda müdahale edilen         sayesinde aptallıktan kurtulabilse(?)
                                                 kişi, beyaz bir kıyafetle, özel   bile rahip ve rahibenin onun
                                                 bir sandalyeye,  göğsünün       üzerinden gücü ele geçirerek, arzu
                                                 altından bir bezle bağlanmış ve   edilen normal olma ve düzenin























          dönemki cahilliğe sağlam bir ironi ile
          yaklaşmaktadır.  Cerrahi operasyonu   ayakkabıları çıkarılıp sandalyenin   devamı sayesinde kurulacak
          yapan kişinin kafasındaki huni, onun   altında bir bölüme yerleştirilmiş   hükümranlığı sağlanacaktır. Öyleyse,
          bir şarlatan olduğunu betimler.     olarak resmedilmiştir. Bize        bu durumda delilik ve aptallık taşının
          Cerrahın yanında siyah cüppesiyle   bakışı aptallık veya delilikten    kafasından çıkarılmasını talep eden
          bir din görevlisi elinde gümüş bir testi   çok çaresizliğini yansıtır. Resmin   kişi gerçekte Lubbert değildir, o
          ile ya hastaya telkin ya da cerraha   yukarısında ve aşağısında yer alan   sadece talep ettirilmiştir.
          yardım etmektedir. Bu işlemi izleyen,   altın renkli Gotik yazıtta şöyle   Michel Foucault, Deliliğin Tarihi’nde,
          başının üzerinde kutsal kitap olan   yazmaktadır:                      deliliğin gündelik yaşamın bir parçası
          rahibe kadının da ressam Bosch      “Meester snyt die keye ras         sayıldığı, kaçıklarla çılgınların
          tarafından dönemin aptallığının bir   Myne adı Is lubbert Das”         sokaklarda ellerini kollarını sallayarak
          tasvirini vermek üzere kompozisyona                                    dolaştıkları Orta Çağ’dan, tehlikeli
          yerleştirildiği görülmektedir. Dönemsel   Yani “Efendim, delilik taşlarını çıkarın.   sayılmaya başladıkları, tımarhanelere
          olarak düşündüğümüzde, din ve       Benim adım Lubbert Das” Hollanda   kapatıldıkları, öteki insanlarla
          tıbbın birbiriyle içiçe geçmiş alanlar   edebiyatında aptal ve çabuk   aralarına ilk kez duvarların çekildiği
          olduğunu hatırlayıp, burada bize    kandırılan bir komedi karakteri olan   18. yüzyıla kadar, Batı’da deliliğin
          iletilen sembolik anlamın, delilik ya da   “Lubbert Das” bu kafiyeli mısralara   arkeolojisini inceler.  Kitapta
          aptallıktan kurtulma çabasının                                         da değinildiği şekilde aklın sınır
          yanı sıra düzenin devamı,                                              tanımazlığı "normaliteye" kurban
          egemen iktidarın takdiri olduğu                                        etmekte ve bu kurban ekonomisi
          düşünülebilir. İlginç olarak                                           sayesinde genel bir güç ekonomisinin
          ressam detaylı bakışta, frontal                                        yükselişine de katkıda bulunmaktadır.
          bölgeden açılan kesi de bir çiçek                                      Halbuki farklı bir açıdan
          ve masa üstüne de aynı çiçeği                                          bakıldığında, delilik ve aptallığın aklı,
          tekrar resmeder.                                                       düşünceyi, oluşu normalite dışına
                                                                                 çağırmakta buluşan, çoğulsallığın,
          Çiçeklerin resme eklenişi pek
          çok şekilde yorumlanabilir.                                            çok anlamlılığın, yaratıcılığın baş
          Hollanda Atasözleri  içerisine                                         tacı edildiği durumlar ürettiğini
          aklın çiçeğine veya taş                                                söyleyebiliriz. Sanat ve bilim dünyası
          kafalılığa ait  göndermeler                                            bunun örnekleri ile doludur.

                                                                                                       hekimcebakis.org  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18