Page 77 - Hekimce Bakış Dergisi 105. Sayı
P. 77

DİVANDA


                  SİNEMA







                  Dr. Aslı AKTÜMEN |  draslibilgin@gmail.com




               12 ÖFKELİ ADAM

               Adalet nerede başlar,           film tamamen tek bir odada ve   karakterlerin kapalı alanda
               nasıl değişir?                  temposunu hiç kaybettirmeyen    sabır, güç ve karar mücadelesi…
                                               dialoglar ile adaleti tekrar
               Aslında bu kadar eski olmasına   sorgulatıyor bize… Nerede, kime   Öfkeli olarak tanımlanan
               rağmen anlamlı olması, insan    göre, nasıl da farklı olabilen   bu jüri üyelerinin arasından
               ruhsallığının  derin gerçekleri   adaleti…Herkesin kendi tarihine   sadece bir kişi (Henry Fonda)
               hakkında bir film olduğudan     yansıyan adaleti…               oylama sırasında gencin suçsuz
               ve adaletin keskin  hatlarının                                  olabileceğinden söz eder.
               nasıl da kişilere göre değiştiğini   Toplumun farklı kesimlerinden   Böylece filmin sonuna kadar
               vurguladığından 12 Öfkeli Adam   birbirinden farklı hikayeleri ve   devam edecek olan tartışma
               gerçek bir klasik…              karakterleri olan 12 adamın,    ortamı başlamış olur. Ahlak,
                                               karar- kararsızlık, iktidar     etik, vicdan, yaptığı işi düzgün
               1954 yılında yazılmış  Reginald   -güç dengesi, otorite ve      yapmak ve hakkını vermek,
               Rose imzalı bir tiyatro oyunu   baba- oğul ilişkileri üzerine   kişisel önyargılarımız ve bir
               olan 12 öfkeli Adam öncelikle   harika bir senaryo, muhteşem    kişinin yaşamı bile olsa ne kadar
               bir televizyon oyunu, ardından   oyunculuklar, detayların       kendi geçmişimizin izleri ile karar
               tiyatro oyunu en son olarak     ince ince örüldüğü bir film…    verdiğimizin kanıtı…
               da yönetmenliğini Lumet’in      Mahkeme salonunda başlayan
               yaptığı bir sinema filmi olarak   film, havanın çok sıcak olduğu,   Bu filmi izlerken yıllarca
               karşımıza çıkıyor.(1957) Yılların   havalandırmanın ve sinirlerin   bir tedavi şekli olarak
               eskitemediği ve zaman içinde    bozuk olduğu başka bir odaya    gerçekleştirdiğim grup
               farklı yönetmenler tarafından   taşıyor seyircisini. Herkesin   terapilerini hatırladım. Aynı
               tekrar tekrar çekilen film , hem   sigara içtiği ve kararını çoktan   travmaya maruz kalan, benzer
               dönemin  toplumsal yargılarına   verdiği filmin başlangıcı, yağan   hastalıklar yaşayan ya da bir
               ışık tutarken, hem de bir birey   yağmur ile değişen hava gibi   şekilde aynı stres altında kalan
               olarak kendimizi sorgulamamızı   duygu ve düşünceler de film    kişilerin küçük bir toplum modeli
               sağlıyor.  Babasını öldürdüğü   boyunca farklılaşır. Çok doğal   gibi nasıl da kendi iç dinamikleri
               iddiasıyla  jüri tarafından     seçimler ve samimi dialoglar    olduğunu, hepsinin grup içinde
               yargılanan Latin Amerikalı bir   ile gerçeğe çok yakın çizilmiş   rollerinin  ve farklı parçalarının
               gencin hikayesinin anlatıldığı                                  olduğunu hatırladım. Tıpkı 12







                                                                                                           77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82