Page 80 - Hekimce Bakış Dergisi 97. Sayı
P. 80
KiTAP
KOKUSU
Dr. Engin DEMİRİZ | demiriz16@hotmail.com
hekimcebakis.org
Mine Söğütten yine keskin bir eleştiri:
GERGEDAN Büyük Küfür Kitabı
Gazeteci yazar Mine Söğüt, son kitabı ya da kolayca taraf değiştiren orta “...Birdenbire ortaya çıkan bir
Gergedan Büyük Küfür Kitabında sınıf dediğimiz kendisine kapitalizmin düşüncenin bulaşıcı bir hastalık gibi
okurunu huzursuz edecek bir dille sunduğu ufak tefek ayrıcalıklarını yayılması, yeni bir din, bir öğreti, bir
sarsmaya devam ediyor. Deli Kadın kaybetmekten ölesiye korkan kesimle. fanatizm sürükleyiveriyor insanları...
Hikayeleri, Beş Sevim Apartmanı, Bilmem hiç dikkatinizi çekti mi, bir dönüşüm. Sonrasında geri dönüp
Kırmızı Zaman, Şahbaz’ın Harikulade insanlar sizin düşüncelerinizi artık insanlaşılmıyor yeniden. İnsan süsü
Yılı, Madam Artur Bey ve Hayatındaki paylaşmıyorsa, sanki canavarlarla verebiliriz kendimize elbette, ama
Herşey gibi romanların yazarı Mine Söğüt karşı karşıyaymışsınız duygusu insan olunmuyor yeniden.’’
Cumhuriyet Gazetesindeki eleştiri dozu uyanıyor insanda. Örneğin Mine Söğüt, kurulu düzeni, kapitalist
epeyce yüksek köşe yazılarıyla ve ilginç gergedanlarla. Gergedanların saflığı, tüketim toplumunu ve bu iki yüzlü
söyleşileriyle de pek çok tiryakisi olan bir aynı zamanda acımasızlığı var geleneksel yapının taşıyıcısı aile
gazeteci aynı zamanda. onlarda. Onlar gibi düşünmüyorsanız kurumunu ve onun otistik örüntüsünün
göz kırpmadan öldürebilirler sizleri...” ahlak anlayışını sorgulayan film
Gergedan içinde yaşadığımız zaman der İonescu. yönetmenlerinden de esinlendiğini
diliminde ülkede ve dünyada yaşanan belirtiyor. Beyaz Kurdele, Bennny’nin
olaylardan, kimi zaman görmek Gergedanlaşmak deyişini ilk kez Videosu, Saklı gibi şiddetin kaynağı aileyi
istemediğimiz, bazen çok kısa bir Türk dilinde Sevgi Soysal kullanmış. anlatan filmlerin yönetmeni Haneke,
süre tepki verip hemen unuttuğumuz, Ece Temelkuran ondan ödünç alarak Salo ya da Sodom’un Son 120 Günü’nde
unutmayı seçtiğimiz, sofrada şöyle devam etmiş: ‘’ Şimdi sen ben, sapkın faşist ahlakı irdeleyen ve cinsel
yemeğimize katık ettiğimiz ve yutup hepimiz, bütün beyler ve bayanlar, tercihi nedeniyle faşist çetelerin katlettiği
gittiğimiz ‘’az sonra’’ haberlerinden gergedanlaşmak için bir sebep Pasolini, Köpek Dişi filminde otoriter
esinlenen bir dizi öyküden oluşuyor. buluyoruz kendimize. Hayat, sağ toplumun bir metaforu olarak yalıtılmış
Önsözde belirttiği gibi Mine Söğüt, olsun, her türlü kolaylığı sağlıyor otistik aileyi anlatan Lanthimos, tüm
varlığının intikamını almak için zamanın, bu konuda. Derimiz kalınlaşıyor. filmlerinde tüketim toplumunu eleştiren
ailenin, ahlakın, inancın, devletin Bacaklarımız kısalıyor, gözlerimiz Greenaway gibi. ‘’Efsane gibi anlatılan tehdit dolu desenleri kitabın fantastik yapısını
ve okurun içinden geçiyor; tüm bu küçülüyor. Derimiz kalınlaşınca- ve gelecek hikayeleri vardı. Olan biteni pekiştiriyor.
kavramların iki yüzlülüğünü, sahteliğini bunu tüm kalbimizle biliyoruz aslında, Bukalemun gibi renkten renge giren, hep seyrettik. Hiçbir şeye müdahale
ve yüzeyselliğini ‘’sen’’ diye seslendiği sonra ne kadar ovalasak da topuk vasatlığı ve tüm sıradanlığı ile orta etmedik, o fıtratımızda yok çünkü.’’ Öyküleriyle olduğu kadar köşe yazılarıyla
ve potansiyel işbirlikçi okurunun yüzüne İonescu’nun ünlü oyununda faşizm tüm taşıyla, incelmeyecek. Gözlerimiz sınıf gergedanlaşmakta ustadır. Büyük Küfür Kitabı Gergedan ürkütücü, da okuru huzursuz ederek seyirci
bir tokat gibi patlatıyor. Yazarın derdi az Avrupaya yayıldığında insanlar birer yeniden büyümeyecek. Bunu bilelim Lağımların Aleksandriası öyküsü gerçeküstü kurgusuyla faşizmin tüm koltuğundan indirmeye çalışan çok özel
çok her şeyin farkında olup görmezden birer ‘’gergedanlaşarak’’ nazizme uyum de. Bunu bilelim de, ona göre. günümüz Türkiyesini anlatır ve hepimizin kötülüğünün taşıyıcısı konformist orta bir yazar Mine Söğüt.
gelen, küçük çıkarları için sessiz kalan, sağlar. Gergedanlaşmak geri döndürülemez sorumluluğunu gözümüze sokar: sınıfı sorguluyor. Bahadır Baruter’in
80 Hekimce Bakış Hekimce Bakış 81