Page 81 - Hekimce Bakış Dergisi 97. Sayı
P. 81

KiTAP



 KOKUSU





 Dr. Engin DEMİRİZ  |  demiriz16@hotmail.com
 hekimcebakis.org



 Mine Söğütten yine keskin bir eleştiri:

 GERGEDAN Büyük Küfür Kitabı



 Gazeteci yazar Mine Söğüt, son kitabı   ya da kolayca taraf değiştiren orta    “...Birdenbire ortaya çıkan bir
 Gergedan Büyük Küfür Kitabında   sınıf dediğimiz kendisine kapitalizmin   düşüncenin bulaşıcı bir hastalık gibi
 okurunu huzursuz edecek bir dille   sunduğu ufak tefek ayrıcalıklarını   yayılması, yeni bir din, bir öğreti, bir
 sarsmaya devam ediyor. Deli Kadın   kaybetmekten ölesiye korkan kesimle.  fanatizm sürükleyiveriyor insanları...
 Hikayeleri, Beş Sevim Apartmanı,   Bilmem hiç dikkatinizi çekti mi,   bir dönüşüm. Sonrasında geri dönüp
 Kırmızı Zaman, Şahbaz’ın Harikulade   insanlar sizin düşüncelerinizi artık   insanlaşılmıyor yeniden. İnsan süsü
 Yılı, Madam Artur Bey ve Hayatındaki   paylaşmıyorsa, sanki canavarlarla   verebiliriz kendimize elbette, ama
 Herşey gibi romanların yazarı Mine Söğüt   karşı karşıyaymışsınız duygusu   insan olunmuyor yeniden.’’
 Cumhuriyet Gazetesindeki eleştiri dozu   uyanıyor insanda. Örneğin   Mine Söğüt, kurulu düzeni, kapitalist
 epeyce yüksek köşe yazılarıyla ve ilginç   gergedanlarla. Gergedanların saflığı,   tüketim toplumunu ve bu iki yüzlü
 söyleşileriyle de pek çok tiryakisi olan bir   aynı zamanda acımasızlığı var   geleneksel yapının taşıyıcısı aile
 gazeteci aynı zamanda.   onlarda. Onlar gibi düşünmüyorsanız   kurumunu ve onun otistik örüntüsünün
 göz kırpmadan öldürebilirler sizleri...”   ahlak anlayışını sorgulayan film
 Gergedan içinde yaşadığımız zaman   der İonescu.   yönetmenlerinden de esinlendiğini
 diliminde ülkede ve dünyada yaşanan   belirtiyor. Beyaz Kurdele, Bennny’nin
 olaylardan, kimi zaman görmek   Gergedanlaşmak deyişini ilk kez   Videosu, Saklı gibi şiddetin kaynağı aileyi
 istemediğimiz, bazen çok kısa bir   Türk dilinde Sevgi Soysal kullanmış.   anlatan filmlerin yönetmeni Haneke,
 süre tepki verip hemen unuttuğumuz,   Ece Temelkuran ondan ödünç alarak   Salo ya da Sodom’un Son 120 Günü’nde
 unutmayı seçtiğimiz, sofrada   şöyle devam etmiş: ‘’ Şimdi sen ben,   sapkın faşist ahlakı irdeleyen ve cinsel
 yemeğimize katık ettiğimiz ve yutup   hepimiz, bütün beyler ve bayanlar,   tercihi nedeniyle faşist çetelerin katlettiği
 gittiğimiz ‘’az sonra’’ haberlerinden   gergedanlaşmak için bir sebep   Pasolini, Köpek Dişi filminde otoriter
 esinlenen bir dizi öyküden oluşuyor.   buluyoruz kendimize. Hayat, sağ   toplumun bir metaforu olarak yalıtılmış
 Önsözde belirttiği gibi Mine Söğüt,   olsun, her türlü kolaylığı sağlıyor   otistik aileyi anlatan Lanthimos, tüm
 varlığının intikamını almak için zamanın,   bu konuda. Derimiz kalınlaşıyor.   filmlerinde tüketim toplumunu eleştiren
 ailenin, ahlakın, inancın, devletin   Bacaklarımız kısalıyor, gözlerimiz   Greenaway gibi.  ‘’Efsane gibi anlatılan tehdit dolu   desenleri kitabın fantastik yapısını
 ve okurun içinden geçiyor; tüm bu   küçülüyor. Derimiz kalınlaşınca- ve   gelecek hikayeleri vardı. Olan biteni   pekiştiriyor.
 kavramların iki yüzlülüğünü, sahteliğini   bunu tüm kalbimizle biliyoruz aslında,   Bukalemun gibi renkten renge giren,   hep seyrettik. Hiçbir şeye müdahale
 ve yüzeyselliğini ‘’sen’’ diye seslendiği   sonra ne kadar ovalasak da topuk   vasatlığı ve tüm sıradanlığı ile orta   etmedik, o fıtratımızda yok çünkü.’’  Öyküleriyle olduğu kadar köşe yazılarıyla
 ve potansiyel işbirlikçi okurunun yüzüne   İonescu’nun ünlü oyununda faşizm tüm   taşıyla, incelmeyecek. Gözlerimiz   sınıf gergedanlaşmakta ustadır.   Büyük Küfür Kitabı Gergedan ürkütücü,   da okuru huzursuz ederek seyirci
 bir tokat gibi patlatıyor.  Yazarın derdi az   Avrupaya yayıldığında insanlar birer   yeniden büyümeyecek. Bunu bilelim   Lağımların Aleksandriası öyküsü   gerçeküstü kurgusuyla faşizmin tüm   koltuğundan indirmeye çalışan çok özel
 çok her şeyin farkında olup görmezden   birer ‘’gergedanlaşarak’’ nazizme uyum   de. Bunu bilelim de, ona göre.   günümüz Türkiyesini anlatır ve hepimizin   kötülüğünün taşıyıcısı konformist orta   bir yazar Mine Söğüt.
 gelen, küçük çıkarları için sessiz kalan,   sağlar.   Gergedanlaşmak geri döndürülemez   sorumluluğunu gözümüze sokar:   sınıfı sorguluyor. Bahadır Baruter’in








 80 Hekimce Bakış                                                                                       Hekimce Bakış  81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86