Page 13 - Hekimce Bakış Dergisi 98. Sayı
P. 13

şemsiyemizin altında sinema müzesine   camiini de gördükten sonra meşhur   tunçtan yapılmış Meryem Ana heykelinin
            yollandık. Eski film afişleri ve  filmlerde   Büyük saate geldik. 1881 yılında vali   bebeğe benzemesi nedeniyle bu adı almış.
            kullanılmış materyallerin sergilendiği bu   Ziya Paşa tarafından yaptırılan yapı   Kiliseye yakın konumdaki Kuru köprü
            küçük ama sevimli 3 katlı müze ücretsiz   32 metre yüksekliğinde ve zamanının   anıt müzesi ve geleneksel Adana evini
 DÜNYA’YI   ziyaret edilebiliyor. Adanalı sinema   ülke çapında en yüksek saat kulesi.   de gezdikten sonra yeni Adana arkeoloji
            yıldızlarına da büyük bir köşe ayrılmış
                                              1882 yılında tamamlanan kuleye uzun
                                                                                müzesine yollanıyoruz. Yeni açmaya
            elbette.                          süre sonra Almanya’dan getirilen saati   başlamış portakal çiçeklerinin kokusuyla
                                                                                  yürürken Adana’ya özgü hamur
 GEZELiM                                                                          tatlılarını da yemeyi ihmal etmiyoruz
                                                                                  tabi.

Adana arkeoloji müzesi yeni binasına
                                                                                  taşınalı çok zaman olmamış,  kapsadığı
 Dr. Uğur KÖKSAL  |  drugurkoksal@gmail.com                                       geniş alan ve içerdiği eserlerle oldukça
 hekimcebakis.org                                                                 etkileyici. Gerçi son zamanlarda ülke
                                                                                  müzeciliğindeki gelişme göz ardı
                                                                                  edilemez. Sanırım bundan bir tek bizim
 33 SAAT, 3 ŞEHİR, 30 BİN ADIM,                                                   şehrimiz nasiplenmedi. Örneğin İznik
                                                                                  müzesi yıllardır kapalı.
 6 BİN KALORİ                                                                     Arkeolojik eserleri ve mozaikleri gezip

yine acıkıyoruz bu sefer hedefimiz
 Eşimin kongre yüzünden şehir dışında   Tarsus şelalelerinden önce midemizin   eksiklikler insanın canını sıkıyor.  müzeye pek de uzak olmayan Cikcik
 olacağı 4 gün tesadüfen kızımın bahar   sesini dinleyip 2. lezzet durağımız Yeni   Ali ve elbette Adana kebap. Yanında
 tatiline denk gelince, bizde Bursa’da   Ada kebapçısının yolunu tuttuk. Humusu   Şelaleyi de gördükten sonra Mersine doğru   çeşit çeşit salatalar ve közlenmiş
 kalmak yerine merhum Antony Bourdain   Kervanda yediğimiz için bu sefer kebap   yola çıkmanın zamanı gelmişti. Bunun   mantarla beraber yenen enfes kebap
 sitili bir gezi planladık.   ve kuş gözü lahmacun söyledik. Minik   için de Adana-Mersin arasında işleyen   takılmış. Kulenin hemen dibinden başlayan   şalgam eşliğinde mideye inerken yaklaşan
 Perşembe sabahı saat 09:30’da   lahmacunları birer lokmada yuttuktan   treni kullandık. Tarsus Mersin arası trenle   kazancılar çarşısında ise bakırcılık,   dönüş uçuşunun bizi bu lezzetlerden alıp
 bindiğimiz Adana uçağından iner inmez   sonra kebapla damaklarımızı şenlendirdik.   yaklaşık 20 dakika sürüyor. Mersine   kalaycılık, ahşap işlemeciliği gibi dönemin   götüreceğini bilmenin dayanılmaz ıstırabını
 havaalanı servisiyle Tarsus’a doğru yola   Fındık lahmacunun yarısından bile küçük   vardığımızda zaman daraldığı için, Mersin   en önemli meslek erbaplarının dükkanları   düşünmemeye çalışıyoruz. Masaların
 çıktık. Yaklaşık 45 dakika sonra meşhur   kuş gözü lahmacunu yolunuz düşerse   müzesine gitmeyip sahil boyunda yürüyüp   varmış. Halen de benzer işletmeler çarşıda   arasında dolaşıp hal hatır soran Cikcik
 Kleopatra kapısında indiğimizde   lahmacunları erittikten sonra   yaşamlarını sürdürmekte.  Ali’ye teşekkür edip, kızımın ısrarıyla
 acıkmaya başlamıştık bile.   Memoş Tantuniye uğradık.   Uzun yıllar önce küçük bir çocukken   hava alanından önce  Kazım Büfeye
 İlk hedefimiz Kervan Humus   Birer porsiyon tantuniyi acılı   Ulukışla’dan  Adana’ya geldiğimizde   yollanıyoruz. Meşhur muzlu süt içilmeden
 oldu. Haşlanmış nohutun   şalgamla gömdükten sonra   babam beni bu saat kulesine getirdiğinde   dönülmezmiş efendim Adana’ dan. Bir
 dövülerek tahinle karıştırılması   saat epeyce ilerlemişti. Biz   ona sormuştum ‘’neden büyük saat?’’ diye.   büyük ve bir küçük bardakta servis
 ile yapılan ve üzerine değişik   de Mersin yöresine özgü   O da bana hemen yakında bir bankanın   edilen bir porsiyon muzlu süt beklentimin
 çeşniler eklenerek servis edilen   Kerebiç denen tatlımızı paket   eskiden bir meydana koyduğu meşhur   epey üstünde çıkıyor. Kızıma Kazım Büfe
 Humus, özellikle Arap etkisinin   yaptırıp Adana’daki otelimize   kumbara bir saatin olduğunu, oranın adının  tercihi için teşekkür edip alana doğru
 hissedildiği güney illerimizde   doğru yola çıktık. Tekrar tren   Hemen müzenin yanında Adana Atatürk evi  da küçük saat olduğunu söylemişti. Ama   yola çıkıyoruz. Yağmur hala devam ediyor
 oldukça popüler bir lezzet.   garından Adana trenine bindik,   var. 19. yy da yapılmış geleneksel Adana   bu devasa kuleden sonra o kumbara saati   ama Adana hava alanı şehrin ortasında
 Ben pastırmalısını kızım da   1 saat bile sürmeyen yolculuk   evi oldukça bakımlı ve iyi durumda. 15   görünce yaşadığım hayal kırıklığını
 sadesini istedi. Başta çok gibi   oldukça keyifliydi. Adana ve   Mart 1923’te Atatürk eşi ile birlikte kente   unutamam.
 görünen porsiyonların lezzetine   Mersin arasında işleyen tren   geldiğinde  Ramazanoğulları’ndan Suphi
 dayanamayıp tabakta ne var ne   oldukça konforlu ve hızlı.   Paşa’ya ait olan bu binada ağırlanmış.   Epey dolaştık haliyle de acıktık;
 yok silip süpürüp, tarihi Tarsus   Üstelik güvenli bir yolculuk   Daha sonra kamulaştırılan yapı 1981   hemen büyük saatin yanında tarihi
 sokaklarına daldık.   yapmanızı da sağlıyor.  yılında Müze Müdürlüğü’ne bağlı bir müze   büyük saat ciğercisinde boş bir
            olarak hizmete açılmış.           masa bulup oturuyoruz. Saat henüz
 Hititler zamanında adı Tarşa   Adana’daki otelimize   Müze sonrası dünyanın kullanılan en   11 ama tüm masalar dolu. Adana’da
 olan kent her daim kültürlerin kaynaşma   mutlaka deneyin.  vardığımızda saat neredeyse gece yarısına   eski köprülerinden biri olan Seyhan nehri   ciğer öğleye kalmadan bitiyor o
 noktası olmuş. Bu nedenle her döneme   geliyordu. Henüz sadece 14.5 saat geçmiş   üstündeki Taş köprüden geçtik. Eskiden 21   yüzden erken davranmalı. Mehmet
 ait tarihi yapıya rastlamak şaşırtıcı değil.   Tarsus şelalesini 45 yıl önce küçük bir   olmasına rağmen 16 bin adım atmış ve   kemeri olan köprünün günümüzde sadece   ustanın elinden ciğer şiş, yanında
 Zaman darlığı nedeniyle Eshab-ı Keyf’e   çocukken gördüğümde beni oldukça   3500 kalori almıştık. Kerebiçlerimizden   14 kemeri ayakta. Roma imparatoru   elbette acılı şalgamla.
 gidemesek de Aziz Paulus Kilisesi, St. Paul   etkilediğini anımsamama rağmen,  yıllar   birer tane yedik ve günün yorgunluğuyla   IV. Hadrianus tarafından 385 yılında
 Kuyusu, Roma Hamamı, Kleopatra Kapısı,   sonra küçük bir hayal kırıklığı yaşadım   yataklarımıza yığıldık.  yaptırıldığı rivayet olunan köprü Adana’da   Karnımız doydu, en azından bir süreliğine   olduğu için ulaşmak çok kolay. 18:30‘da ki
 Roma Yolu, Amerikan koleji, Eski Tarsus   desem yalan olmaz. Mevsim itibariyle su   Ertesi gün programımızda sadece   görülmesi gereken yerlerin başında geliyor.  o zaman istikamet Bebekli kilise. 1880’de   uçağımız rötarsız kalkarken  tüm lezzetlere
 evleri, Ulu Camii, Makamı şerif Camii ve   debisi yüksek olsa bile şelalenin çevre   Adana vardı. Kahvaltı sonrası havanın   yapılan bina Katolik cemaate  hizmet   ve Adana’ya veda ediyoruz.
 Danyal peygamber Kabrini dolaşıp, meşhur  düzenlemesi ve temizlik konusundaki   yağmurlu olması canımızı biraz sıksa da,   Yolumuz üzerindeki Yağcı camii ve Ulu   veriyor. Tepesindeki 2.5 m. boyunda

12 Hekimce Bakış                                                                                       Hekimce Bakış  13