Page 9 - Hekimce Bakış Dergisi 98. Sayı
P. 9

sorunlarının tedavisine yardım    Rahip-Hekimler tarafından yapılırdı.    vücuduna şifa veren ışınları yüzünden
            edilmeye ve hayata bağlılıkları   Asklepionların etkinliğinin ve ününün   Şifa Tanrısı’nın babası olan Apollon,
            artırılmaya çalışılırdı.          artması, bu ciddi çalışma disiplininde   Asklepiona bakan bir yerdeydi. Belli
                                              ve tedavi yaklaşımındaki farklılıktan   zamanlarda güneş altında gezmek
 BiR RESiM  Encoimaterion: Bu tapınaklarda    kaynaklanır.                      ve güneş banyosu yapmak Tanrı’yı
            iyileşmek için hastaların uyumaları

                                                                                çağırmak anlamına geliyordu.
            ve rüya görmeleri gerekirdi. Rüya   ASKLEPİONLARDA
 BiNBiR SÖYLENCE  görmek için yattıkları bu odalara   TEDAVİ                     Ağrısı, sızısı olan hastalara ılık kuma
            Encoimaterion deniyordu.
                                                                                girmeleri, çamur sürünmeleri tavsiye
                                                                                edilir, bitkilerden elde edilen sular,
            ASKLEPİADLAR                      Asklepionlar hastaların dertlerini   yağlar, macunlar, şerbetleri lapalar
                                              tanrıya bildirdikleri hakiki yerlerdi. Bu   yedirilirdi. Bal ve bal şerbeti başlıca
            (RAHİP-HEKİM)                                                       ilaçtı. Zehirsiz yılanlarla şok tedavisi
 Dr. Yelda ERTÜRK  |  eyerturk@gmail.com      nedenle Asklepionlara gelenlerin sayısı
                                              çok fazlaydı. Halkın her kesiminden   yapılırdı. Yılanlar hastaları ısırırdı.
 hekimcebakis.org  Asklepionlarda çalışan hekimler   insan geliyordu.           Tanrının gücü ile onlardaki şifadan
            ‘’Asklepiad’’ ya da Rahip-Hekim                                     faydalanılırdı. Ayrıca kan alındığı
            denilmektedir. O dönemde; Yunan   Hastalar arasında en çok kadınlar   da yazılan kitabelerden ve toprak
                                                                                eşyalardan anlaşılmaktadır. Tedavi
 HEKİM ATALARIMIZ   hekimleri bir sanat uzmanı hekimin   bulunuyordu. Felç, göğüs darlığı,   usulleri arasında; egzersiz, tiyatro ve
            yanında çırak olarak çalışır, uygulama
                                              mide ağrıları, delilik gibi ağır
            ve uğraşları merakla takip ederek   hastalarla, yara beresi en hafif   müzik de önemli bir yere sahipti.
 ASKLEPİADLAR   diğer sanat uzmanları gibi yetişirlerdi.   olanlar da geliyordu. Alnındaki lekeyi,   Asklepionlardaki su, güneş, hava ve
            Eski Yunan’da çok fazla doktor yoktu.
                                              yanağındaki kılları gidermek için bile
            Yalnızca büyük şehirlerin kendilerine   gelen vardı. Asklepiona gelen hastalar,   insanlarla yapılan çeşitli tedavilerde
 Antik dönemdeki tıp anlayışı dini   Zeus buna çok kızar ve yıldırım ile   Bunlar:  ait hekimleri bulunurdu.  Küçük   giriş kapısında   rüya ve telkin büyük rol oynuyordu.
 inançlarla iç içedir. Hastalıklardan   Asklepios’u öldürür.  Kutsal yol: Tapınağa ve Şifa Tanrısına   yerlerde hekim bulunmaz ve oralara   ( viran kapı) muayene edilir, tedavisi   Yeni gelen hastalar rüyaya yatmadan
 kurtulmak ve iyileşmek için tanrının   uzun ve kutsal sayılan bu yoldan   gezici hekimler tarafından hizmet   mümkün değilse (ölümün kaçınılmaz   önce birtakım merasimler yapılırdı.
 yardımı gerekirdi. Tanrılar, insanların   Asklepios adına pek çok tapınak   geçilerek erişilirdi. Bu yoldan geçmek   götürülürdü. Hasta doktor ilişkisinde   olduğu durumlar) içeri alınmazdı.
 sahip oldukları kötü huy ve zayıflıkların  yapılmış ve bunlar tedavi amacı ile   iyileşmek için gereklilik, bir ödevdi.  gizlilik yoktu. Doktorların iş yeri   Son günlerini yaşayan insanlar içeri   Temizliğini yapan ve adağını sunan
 hepsinden arınmış, kendi içinde denge  de kullanılmıştır. Bunlara Asklepion   Kutsal küçük alan: Burada şehrin ileri   herkese açıktı. Tıbbi sorunlar herkesin   alınmaz, içeride olanlar da dışarı   kişi mabede girer ve tanrıların
 ve uyumu gerçekleştirmiş üstün   denir. En ünlüleri; Titan-Trika,   gelenleri için mezarlık bulunuyordu.  içinde tartışılırdı. Doktorlar arasında   çıkartılırdı. Asklepiona gelen hastalar   heykelleri önünde yakarışta
 varlıklar olarak düşünülürdü. Onlar   Rodos, İstanköy, Epidauros, Atina ve   rekabet olurdu.  içeri girdikleri zaman ölümden   bulunurdu. Bundan sonra kutsal
 talihsiz durumlarda ve hastalıkların   Bergama’da olanlardır. Asklepionlar   Propylon: Dört sütunlu mermer kapı.   kurtulduklarına inanırlardı.  çeşmeden suyunu içen hasta
 iyileşmesinde insanlara yardım   sağlık açısından en uygun yerlere   Kutsal yolun küçük alana giriş yerinde   Asklepiadlar ise bu normal   Bu inançla kendilerini kutsal yerin   dehlizden geçirilerek Telesphore
 ederlerdi. Bu tanrılar içinde Eski   kurulmuştur. Doğayla bir bütünlük   yer alırdı. Buradan büyük alandaki   hekimlerden farklıydı. Asklepios’un   sağaltımına bırakırlardı. Hastalardan   adına yapılan ikinci yuvarlak binanın
 Yunan’da adından en çok söz edilen,   oluştururlar. Tiyatrosu, spor salonları,   tören yerine geçilirdi.  müritleriydiler. Asklepios tıbbi   hastalıklarına ve durumlarına göre   altındaki loş yere götürülürdü. Hasta
 Tıp Tanrısı Asklepios’tur.  gezinme ve dinlenme yerleri ile insanın   mezhebine bağlananlar, Şifa   para alınırdı. Asklepiona tedaviye   burada yağ kandillerinin gizemli
 kendisini huzurda hissettiği bir ortam   Artemis köşesi: Güneş Tanrısı   Tanrısı’nın temsilcisi sayıldıklarından   gelen kişiler için ilk şart temizlikti.   ışıkları ve tılsımlı gölgeleri arasında
 Mitolojiye göre Asklepios, en büyük   yaratılmıştır. M.S. IV. yy. da Hıristiyanlar  Apollon’un Asklepion’u koruduğu gibi,   “hekim’’ ve “rahip’’ sıfatını taşırlardı.   tanrı ile baş başa bırakılırdı. Hastanın
 Sağlık Tanrısı Apollon ile Koronis   tarafından Asklepionların çoğu   Apollon’un kardeşi Ay ve Ormanlar   Bu nedenle kendilerine Rahip-Hekim   Sağlık Tanrısı’nın huzuruna temiz   yatması için tahtadan kerevet ile
 adlı bir perinin çocuğudur. Sık sık   yakılmış, bu yıkımdan ancak Bergama   Tanrıçası Artemis de burada hastaları   denilmiştir.  Rahip-Hekim, tıp bilgilerini  olarak çıkmak mezhebin temeliydi.   ot minderler bulunurdu. Çarşafı
 savaşlara giden yakışıklı Tanrı   Asklepion’u kurtulabilmiştir. Bergama   ve doğumları koruyordu.  Asklepios’un öğretisine göre uygulardı.  Temiz olmayan, yıkanmamış kişilerin   ve örtüyü herkes kendi getirirdi.
 Apollon’u karısı Koronis, hamile   Asklepion’u bize diğer Asklepionların   Rahiplik sıfatını almalarının sebebi din   mabede girilmesine izin verilmezdi.   Hekimler hastaya;
 olduğu halde başkası ile aldatır.   mimarisi ve iç donanımı hakkında   Kütüphane: Duvardaki küçük   adamı oluşlarından değil, şifa gücü   Bu nedenle su, Asklepion için çok
 Apollon Koronis’i öldürür. Sonra   oldukça ayrıntılı bilgi vermektedir.   oyuklarda rulo halinde kitaplar   bulunan, aydınlanmış, arınmış, yüksek   önemliydi. İnanışa göre “su tanrının   “Burada yat, uyuyana kadar
 karnındaki çocuğa acır. Karnını   Rüzgara karşı korunaklı konumu,   dururdu. Sadece hekimlere ait bir   bilinçli insanlar olduklarındandı.  başyardımcısıdır.”  Asklepiona gelen   dua et. Tanrı Asklepios sendeki
 yararak çocuğu alır. Onu büyütüp   mükemmel suları, gölgeli gezinme   kütüphane değildi. Hastaların ve   hastalar, buradaki kutsal sulardan   derdin dermanını bildirecektir. Ne
 yetiştirsin diye yarı at, yarı insan   koridorları, parlak mermer tiyatrosuyla   ziyaretçilerin faydalanması için klasik   Asklepiadlar, stefonogores  (tacı   hem içerek hem de banyo yaparak   görürsen, ne duyarsan bize anlat’’
 Kheiron’a teslim eder. Kherion   insana huzur ve dinginlik veren bu   eserler de yer alırdı.  taşıyan) denilen Başrahip-Hekimin   faydalanmışlardır. Bütün bunlar kutsal
 bu çocuğa Asklepios adını verir.   yerler zamanının yüksek görgülü   emri altında bulunurdu. Bu makam,   birer görev gibi yapılırdı.   gibi telkinler yapar ve rüyanın
 Asklepios; Aleksicous’tan gelir. Kelime   kimselerinin de toplandığı yerlerdi.   Tiyatro: Tiyatro da, kütüphane gibi   Asklepios sülalesinin imtiyazı   önemini anlatırlardı. Hastalar
 “hastalığı uzaklaştırdı” demektir.   Asklepionlar sadece sağlık hizmeti   şifa arayanlarla ve ziyaretçilerle   altındaydı. Bu nedenle Asklepionların   Bu nedenle madenli sıcak sular ve   sabahleyin erkenden uyanır ve
 Zamanla Asklepios öylesine hünerli   sunmakla kalmamış, aynı zamanda   dolardı. Bergama Asklepion’undaki   sert idaresine karşın, sırası gelince   çamur banyoları da tedavi amacı ile   gördükleri rüyayı Rahip-Hekimlere
 bir hekim olur ki ölüleri bile diriltmeye   eğitim, kültür ve sanat merkezi   4000 kişilik büyük tiyatro ciddi bir   sülaleden olan bir kadının da bu   kullanılıyordu. Asklepionlarda su kadar   anlatırdı. Hekimler rüyayı
 başlar. Hatta öyle ki, büyük Tanrı   niteliği de kazanmıştır.  Bergama   özenle yapılmıştır. Tiyatroda oyunlar,   makama geçtiği çeşitli kitabelerden   güneşin de önemli bir rolü vardır.   yorumlayarak ona göre tedavi
 Zeus’un canlandırarak ölüme mahkum  Asklepion’unda ve genelde tüm diğer   eğlenceler düzenlenirdi. Yapılan   anlaşılmaktadır. Asklepionlardaki tüm   Güneş’in insan vücudu üzerinde şifalı   programı belirlerdi.
 ettiklerini bile iyileştirince Tanrı   Asklepionlarda çeşitli bölümler vardı.   bu faaliyetlerle hastaların ruhsal   işler; temizlik, güvenlik, tedavi gibi, bu   etkisi büyüktü. Homeros’a göre, insan   Rüyalarda genelde; açık emirler, ilaç





 8 Hekimce Bakış                                                                                        Hekimce Bakış  9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14