Page 82 - Hekimce Bakış Dergisi 99. Sayı
P. 82
Dr. H.İbrahim Soğancı | dr_ibrahim_so@hotmail.com
hekimcebakis.org
CEHALETTEN GAFLETE
23 yıllık hekimlik hayatımda yıllarında daha saygılı, edepli bunda rolü olduğu elbette
sanırım en az yarım milyon ama genellikle hekimin mutlak yadsınamaz. Ama ben
insanı muayene etmiş, otorite olduğu (ki bence doğru problemin kaynağının farklı
konuşmuş, dertlerini değildi) hekim-hasta ilişkisinin, olduğu kanaatindeyim.
dinlemiş, acılarını dindirmeye hızla hastanın mutlak otorite Ne olup bittiğini daha iyi
çalışmışımdır. Hekimlik her olmaya çalıştığı (ki bence çok anlamak için sanırım iki kavram
ne kadar pozitif bilimler daha yanlış) başka bir biçime üzerinde durmamız gerekiyor.
kategorisinde kabul edilse de evrildiğini gözlemliyorum. Bu
bence aynı zamanda bir sosyal elbette sadece hekim-hasta Cehalet ve Gaflet…
bilimdir. Mesleki atalarımızın ilişkilerine özgü bir durum değil. Cahil en genel anlamıyla
büyücüler, şifacılar, çoğu zaman “Bilmiyorum” kelimesinin bilmeyen demektir. Bir konu, bir
da din adamları olduğunu neredeyse dilimizden kalktığı, nesne ya da bir durum hakkında
düşünürsek aslında bunda herkesin her konuda “fikir” bilginiz yoksa o konu, nesne, ya
şaşılacak bir şey de yoktur. da durumun cahilisinizdir.
sahibi olduğu, hastanın
Hemen her sınıftan, zümreden hekimden daha çok hekim, Gafil ise sözlüklerde;
veya sosyal kesimden geniş futbol seyircisinin hepsinin • Aymaz,
kitlelerle bağlar kurabilen birer teknik direktör, sinema
bir mesleğin icracısı olmak, seyircisinin birer aktör, yediden • Çevresindeki gerçekleri
toplumu tanıma, anlama, yetmişe herkesin siyaset bilimci, göremeyen ya da
onun dokusundaki, düşünce “sallandıracaksın iki tanesini sezemeyen,
dünyasındaki değişimleri daha taksim meydanında bak bir • Geleceğini, ilerisini
iyi gözlemleyebilme olanağını daha oluyor mu?” tarzında düşünmeyen ve
da kazandırır hekime. müthiş çözüm önerileriyle önemsemeyen anlamlarında
herkesin sosyolog, cüppelisi
Özellikle son 20 yıldır bir şeylerin kullanılmakla beraber esas
iyiye gitmediğini, toplumsal cüppesizi, sakallısı sakalsızı, olarak “bilmediğini de
dokumuzda, mayamızda bir sarıklısı kravatlısı herkesin din bilmeyen” demektir. Hatta
şeylerin değiştiğini her gün adamı olduğu garip durumla bir adım daha götürürsek
daha fazla hissediyorum. karşı karşıyayız. Günümüz gafil “kendini bilmeyen”
iletişim teknolojilerinin yarattığı demektir.
Örneğin hekimlik hayatımın ilk bilgiye erişim kolaylığının da
82 Hekimce Bakış