Page 10 - Hekimce Bakış Dergisi 102. Sayı
P. 10

Varlığın kendisi tarafından onun   hazırlayan gelişmelerin başında,   ve toplumun geleceğe dair
               Hakikatini korumaya çağrılmış   Batı dünyasındaki ekonomik ve   değişimleri hızlıca sindirebilmesi
               olmasında yatar”.               zihinsel dönüşümün yanında 19.   için var olan düzenin dönüşüp,
                                               yüzyıl sonlarındaki siyasi, sosyal,   değişmesi gerektiğine inanan
               Modern zamanlarda insan
                                               düşünsel dönüşüm ve değişimler   Fütürizm destekçileri, savaş
               sadece varlık ile değil sanatla
                                               yer almaktadır. Kapitalizmin    çığırtkanlığı yapmıştır. Onlara
               ilgili olarak da tinsel bir
                                               ortaya çıktığı, teknolojik      göre bu dönüşümü sağlayacak en
               yoksunluğa düşmüştür. Oysa
                                               gelişmelerin hızla yükseldiği   güçlü araç savaşın ta kendisidir.
               sanat insanı varlığın mekânına,
                                               bu dönemde sanayileşme          Bu savunu öyle boyutlara
               meskenine taşır. Bu meskendeki
                                               ve sanayileşmeye bağlı hızlı    ulaşmıştır ki İtalya’nın 1914’de
               ikametini muhafaza eder. İnsanı
                                               gelişim makineleşmeye sebep     başlayacak olan Birinci Dünya
               kendi hakikati ile yüzleştirir.
                                               olmuştur. Aydınların ve halkın   Savaşına girmesinde Fütürist
               Hakikatin sanat eserinde
                                               belirli kesimlerinden özellikle   akım destekçilerinin de rolü
               durdurulması, Varlığın eserde bir
                                               genç sanatçılarının yeniliğe,   olduğu düşünülür.
               oluş şeklinde açığa çıkmasıyla
                                               hıza, teknolojiye ve gelişmişliğe
               ilişkilidir. Sanat eserinde hakikatin                           Fütürist sanatçı Umberto
                                               duyduğu yoğun açlık, devinim ve
               açığa çıkagelmesi, onda aydınlığa                               Boccioni’nin “Bilinç Devleti/
                                               hareketi dolayısıyla teknolojiyi
               çıkan varolanların çokluğuna                                    Ruh Halleri: Uğurlama” isimli
                                               merkeze alan Fütürizm
               işaret eder. Fakat günümüzde                                    çalışması savaşı, dinamizmi, hızı
                                               hareketine zemin hazırlamıştır.
               sanat endüstri toplumunun kültür                                ve devinimi kutsar.
                                               Bu hareketin teknik ve teknolojik
               malzemesine dönüşmüştür.
                                               gelişmeler temelinde şekillenmesi   Umberto Boccioni’nin “Ruh
               Yine de insan tüm bunlara karşı
                                               nedeniyle İtalya’nın en gelişmiş   Halleri”/ “Statid’animo” serisi
               çaresiz değildir. Yurtsuzluğun
                                               endüstri şehri olan Milano’da   içinde yer alan “Uğurlama”
               anlaşılması insanın kurtuluşunun
                                               ortaya çıkması şaşırtıcı değildir.
               başlangıcıdır. İlk adım
                                               Çağdaş makinelerin işleyiş
               hatırlamadır. İnsan günümüzde
                                               biçimlerinin, ritmin ve hızın
               yeryüzünün efendisi olduğunu ve
                                               yüceltilmesiyle birlikte hareketin
               her şeyin de insan yapımı olduğu
                                               ifadesine yönelen Fütürist
               kadarıyla var olduğu yanılgısına
                                               sanatçılar, çağın hızını, hareketini
               düşmüştür. Bu durumun esas
                                               ve makinelerin ritmini resimlerine
               tehlikesi kendi eğiliminin tehlikeli
                                               aktarmaya yönelmiştir. Fütürist
               olduğunu gizlemesidir. Kuşkusuz
                                               sanatçılar için, manifestolarında
               bu tehlikeyi ilk sezenler poetik,
                                               açıkladıkları şekilde bir yarış
               yaratıcı dili konuşan sanatçılardır.
                                               arabası, Samothraki adasındaki
               20. yüzyılın başlarında Avrupa’da   Yunan Tanrıçası Nike’ın kanatlı
               doğan Fütürizm sanat akımı,     zafer heykelinden bile daha
               yersiz yurtsuzluk ve Varlıktan   değerlidir. İnsanı şaşırtan bu
               uzakta ikamet etme durumunu     benzetme dönemin hıza, güce ve
               anlamamızda yardımcı olacak     devinime vermiş olduğu önemin
               yorumlamalara sahiptir. Fütürist   bir özeti gibidir. Geçmişin koruma
               akımın ortaya çıkışına zemin    ve tutuculuğundan yakınan







                10  hekimcebakis.org
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15