Page 12 - Hekimce Bakış Dergisi 102. Sayı
P. 12

çakıştırarak, tek bir vücudun   gerçekleşmiştir. Gözlerimizin   vaat eden uygun olanakları
               birbirini izleyen hareketlerini   önünde kıpırtısız duramayan,   hesaplar, hiç durmadan bir
               üst üste getirerek çizmiştir.   hareket eden çıplak vücut       fırsattan diğerine acele eder.
               Böylesi bir üslup sinematografik   kendini çoğaltarak, tüm      Yeninin, makineleşmenin ve
                                               kompozisyonun merdivenlerden    hızın her şeyi tükettiği böyle bir
                                                                               çağda, insanın herhangi bir şeyle
                                               inen bir makineye dönüşmesini
                                                                               yakınlık kurması veya herhangi
                                               sağlar. Bu resim çağın hız,
                                                                               bir şeyle onu araçsallaştırmadan
                                               makineleşme, doğayı ve insanı
                                                                               karşılaşabilmesi olanaklı değildir.
                                               bir araç olarak indirgeme
                                                                               Oysa insan doğadan ayrı ve
                                               anlayışına bir protestodur.
                                                                               onun üstünde bir hakikate
                                               Tez savunmam sırasında ve       sahip değildir. Bunu hatırlama
                                               sonrası Prof. Nami Başer        ve farkına varmada, sanatsal
                                               hocamla                         düşünme bize yol gösterebilir.
                                                                                        Bu konunun
                                                                                        açıklanmasında
                                                                                        Fütürizm ve Dadaizm
                                                                                        akımlarından seçilen
                                                                                        iki örnek kullanılmıştır.
                                                                                        Şüphesiz ki seçilenler,
                                                                                        seçenin anlama ve
                                                                                        anlayışının imkanı
               bir etki yaratarak hareket
                                                                                        dahilindedir. Ama
               eden soyut bir görüntü
                                                                                        önemli olan bu
               oluşturmuştur. Hareketin
                                                                                        olanağın mümkün
               temelinde bulunan parça bütün
                                                                                        olmasıdır. Yani sanat
               ilişkisinin biçimsel bakımdan
                                                                                        ile başkayı görme,
               farklı şekillerde yorumlanması,
                                                                                        başkayı anlama,
               parça tekrarlarının iç içe ve                                            başkayı aydınlığa
               üst üste geçmesiyle saydamlık                                            çekme ve kapalı
               katmanların oluşması ve                                                  olanı açma gücünün
               tüm bu yorumlamaların                                                    varlığıdır. Sanat
               eşzamanda değerlendirilip                                                eseri sayesinde
               esere aktarılması, insanı                                                varolanın içine girdiği
               robota dönüştüren bir imgelem   Sonuç olarak; günümüzde teknik   aydınlık bu yüzden çokluktur.
               yaratmıştır. Dönemin sanat      düşünme ile insan doğa üzerinde   Bu çokluk içinden seçilmiş belli
               camiası Fütürist düşünceye      araştırma yaparken, mevcut      bir tek yorumlama makaleyi
                                                                               yazan olarak benim, Varlığın
               aşina olsa da hareketin iki     koşulları kendi amacına uygun
                                                                               açıklığında kendi şiirimdir. Varlık
               boyutlu resimde bu denli başarılı   olarak hesaba katar. Durmadan
               aktarılışı resim tarihinde ilk defa   ilerleme düşüncesiyle gelecek   ise sonsuz şiire açıktır.


               “Merdivenden İnen Çıplak”,
               Marcel Duchamp, 1911, 147x89,2cm,
               Philadelphia Art Museum

                12  hekimcebakis.org
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17