Page 8 - Hekimce Bakış Dergisi 102. Sayı
P. 8

BİR RESİM


                                                   BİNBİR SÖYLENCE







                                                             Dr. Yelda ERTÜRK  |  eyerturk@gmail.com




               DOĞADAN KOPUŞ; YERSİZ YURTSUZLUK

               RESİM SANATI TARİHİNDEN İKİ KARŞIT ÖRNEKLENDİRME


               Modern dünya teknolojiyi        gerektirmeyecektir. Günümüzde   görevlerle tanımlanmasına
               yüceltip, makineleşmeyi         yapay zekânın gelişimi, insanın   sebep olur. Bu işlev ve görevler
               savunan ve hareket ile hızın    işlevlerinin giderek daha fazlasını   yakın birgelecekte yapay zekâ
               benimsenip değerlendirildiği,   yerine getirmesi, insanın       tarafından çok daha verimli bir
               dinamizmin ön planda tutularak   doğadan ve kendi doğasından    şekilde uygulandığında, insani
               özellikle vurgulandığı bir yer   kopuşu sonucu olarak ortaya    varoluş açık bir gereksizliğe
               olarak bizi yangınlarla, sellerle   çıkar. Korkulması gereken aslında   indirgenecektir. Sonuçta varoluş
               karşı karşıya getirmiştir.      yapay zekânın gelişimi değil,   derin bir krizin eşiğindedir.
               Doğanın teknik düşünme ile      bu süreç içerisinde insanların   Hesaplayan, ölçüp biçen
               nesneleştirilmesi insanı kendi   birer robota dönüşmesi, insani   düşünme ve ona bağlı olarak
               özüne, varoluşuna, yani Varlıksal   değerlerini kaybetmesidir.   gelişen doğanın teknik bilimsel
               kökenine yabancılaştırarak,     Teknik düşünmenin güçlü ve      açıdan kullanıma hazır bir
               ona sahte imkânlar sunmuştur.   ezici bir şekilde hüküm sürmesi   yedek parça olarak işlenip
               İnsan modern çağın teknolojik   sonucunda, insanın mekanik      düzenlenmesi, insanın doğaya
               bakışı altında hesaplanabilir,   olarak yeniden üretilebilme    ve şeylere yönelik egemenlik
               denetlenebilir ve hatta üretilebilir   düşüncesi, doğanın bir parçası   algısı modern döneme damgasını
               bir nesne haline gelmiştir. Doğa   olduğumuzun inkârını ve evinden   vurmuştur.
               ile bir olduğumuzu unutturan    sürgün olmayı getirmiştir. İnsan
                                                                               Felsefe yüksek lisans tezi
               teknik düşünmede makine,        bu durumda kendi kökeni ve
                                                                               olarak üzerinde çalıştığım
               canlının yerine geçer ve hatta   temeliyle olan bağını kaybeder
                                                                               Alman düşünür Martin
               canlılar bir makine olarak      ve yersiz yurtsuz kalır. İnsanı
                                                                               Heidegger (1889-1976)
               kavranır. Nesneleştirme ve hatta   değerli kılan şeyin görünmemesi,
                                                                               felsefesinde teknolojiyi yüceltip,
               makineleştirme özü belirlenen   can olmanın ve olanaklılığın
                                                                               makineleşmeyi savunan modern
               ve sabitlenen şeyin yeniden     unutulması, onun sadece yerine
                                                                               insanın doğadan koparak,
               üretiminden başka bir şey       getirdiği işlevlerle ve üstlendiği






                 8  hekimcebakis.org
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13