Page 11 - Hekimce Bakış Dergisi 102. Sayı
P. 11

resmi, ilk göz atışta ışığı ve   tekrarlarla tasvir edilmiştir.   yoksulluğunu özdeşleştirmişlerdir.
               rengi şeritlere ayırarak kübist   Bir tren, trenin dumanı, vagon
                                                                               Dünya savaşlarından sonra
               öğeler taşıyan, bölmeci bir     numarası, elektrik direkleri,
                                                                               her şeyin, sanatın bile anlamsız
               teknik ile yapılmıştır. Ressam   gar ve garda bulunan yeşil
                                                                               olduğunu düşünen Dadaist
               resimde bir dördüncü boyuttan   kıyafetleri ile öne çıkan askerlerin
                                                                               akımın öncüsü olacak Marcel
               bahsetmiştir. Boccioni’ye göre   uğurlanması, üst üste, yan yana
                                                                               Duchamp kendi sanatsal varoluşu
               bu boyut oylumdur. Bu sayede    ve iç içe geçmiş şekildehız,
                                                                               içinde Heidegger’in bahsettiği
               akış ve zaman resme eklenmiştir.   devinim ve dinamizmi imler. Yeni
                                                                               tarzda bir krizi yaşayan ve
               Kübist resimde ressam zamanı    yüzyılın enerjisi ile İtalya’yı klasik
                                                                               eserlerine yansıtan avangard bir
               durdurur ve nesnesine farklı    geçmişinden kurtarmak isteyen
                                                                               sanatçıdır. Onun “Merdivenden
               açılardan bakarak resmeder.     Fütürist sanatçılar, otomatik
                                                                               İnen Çıplak”/“NudeDescending a
               Burada kübik bakış açısıyla     makineler, motorlar,  trenlergibi
                                                                               Staircase” isimli tablosu, insanın
               zamanın akışı birleştirilmiştir.   hareket halinde yapıların insanla
                                                                               robotlaşmaya gidişini gözler
               Böylece seyircisinin de esere   özdeş bir canlılığı olduğunu ifade
                                                                               önüne sererken, Fütüristlerin
               katılması düşünülmüştür.        etmişlerdir. Çağın ruhu içine
                                                                               aksine teknolojiye eleştirel bir
               Kompozisyonun merkezinde        ressam tarafından kutsanan
                                                                               tavır alır.
               uzaklaşan trenin ışıkları bulunan,   makineleşme, teknoloji ve hatta
               çizgiler ile perspektif hissi verilen   savaş bugünkü bakış açımızla
               ve kullanılan renklerin tonlarının   nasıl da zıtlık içindedir. Sanki
               derinlik kattığı tabloda, ortadan   uğurlanan, yolcu edilen, sürgüne
               etrafa doğru dalgalar eşliğinde   gönderilen insanlıktır.
               hareketin oluşumu yönlendirilmiş,
                                               Dadaizm sanat akımı da
               insan betimlemeleri ise ritmik
                                               Birinci Dünya Savaşı yıllarında
                                               başlamış kültürel bir akımdır.
                                               Bu akım savaş sebebi ile
                                               dünyanın, insanların yıkılışından
                                               umutsuzluğu düşmüş, hiçbir
                                               şeyin sağlam ve sürekli olduğuna
                                               inanmayan bir felsefi düşünüşün
                                               ürünüdür. Fütüristlerin savaş
                                               çığırtkanlığına karşı, savaşın
                                               ardından gelen boğuntu ve
                                               dengesizliğin dışavurumudur.
                                               Dadaistler savaşın barbarlığını
                                               gözler önüne sermek dışında
                                                                               Marcel Duchamp bu resmi,
                                               gündelik hayat ve sanat
                                                                               dünya bir savaşın eşiğinde
                                               alanındaki katılığa ve erotizme de
                                               karşı çıkmışlardır. Bu bağlamda   iken 1911’de neredeyse tek
                                               Dadaist sanatçılar topluluğu    renk yelpazesinde boyanmış
                                               burjuva ile savaş ve düşünce    beş ayrı silueti üst üste






                                   “Bilinç Devleti/ Ruh Halleri: Uğurlama”,
        Umberto Boccioni, 1911, 70,5x96,2cm, Modern Sanatlar Müzesi, New York
                                                                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16