Page 52 - Hekimce Bakış Dergisi 105. Sayı
P. 52
bilemediğimiz boğucu bir sıkıntıyı daima yalnız bir sanatçıdır. büyük yalnızlığını ve bunun
çağrıştıran kutupların o bungun Hatta yalnızların en yalnızı sonucu olan yıkımı dile getirir.
ışığı altında, titreyerek geceyi olarak sanat tarihine geçecektir. İnsan varlığını ve önemsizliğini
özleriz.” Zamanını kırlarda, dağlarda ve anımsatarak tinsel bir boyut
edindiği izlenimler içinde geçirir. kazandırır. Bu tinsellik, insanın
Caspar David Friedrich,
Almanya’nın Baltık kıyılarına Sadece resim malzemeleri ve yaşamdaki yalnızlığına karşı,
bakan ve o zaman İsveç temel ihtiyaçlarını karşılayacak yaratıcı gücün büyüklüğünü
yönetiminde olan Pomeranya’da, eşyaların olduğu bir evde yaşar gözler önüne serer. Caspar
Greifswald kentinde, orta ve neredeyse mistik bir hayat David Friedrich’in romantizmi
sınıf bir ailede 5 Eylül 1774’te sürer. kuzeye özgü bir romantizmdir.
doğdu. Erken yaşlardan itibaren Friedrich’in de dahil olduğu Bu yüzden, yoğun bir iç düşünce,
ölüme aşina olarak trajik bir Romantik Dönem 19. yüzyıl dramatik bir içsellik, melankolik
çocukluk geçirdi. Annesini yedi başlarından, 20. yüzyıl başlarına bir atmosfer ve kasvetli bir
yaşındayken kaybetti. Daha kadar devam eden bir dönemdir. görünüş hakimdir.
sonraki yıllarda üç kardeşini Romantik sanatçılar insanın Derin bir yalnızlık, tefekkür
birkaç yıl arayla kaybetti. kendisini, duygularını yüceltmesi, hissi ve sessizlikle karşılaşırız.
Bunlardan en trajik olanı ve doğanın bir parçası oluşu, doğa Tan ağarışları, ılık bir ilkbahar,
daha sonraki eserlerinde etkisini ve duygularda bulunan ilahiliğin dökülen yapraklar, alabildiğine
hissettirdiği düşünülen, erkek eserlerde işlenmesine ön ayak genişleyen sonsuzluğun espasları
kardeşinin onu buzlu bir gölde oldular. Romantizme uygun ve doğa ile karşılaşmada insanın
kurtarmaya çalışırken boğulması olarak Friedrich’te eserlerinde sürekli yenilgisi, kırılganlığı
oldu. bireysellik, öznellik, ruhanilik ya da bir o kadar gücü söz
ve doğa karşısında tekinsizliği konusudur. Ressamın 1820’lerde
Çizime erken yaşlarda ilgi
gösteren Friedrich, 1790 yılında yansıtmayı seçmiştir. Onun romantizmin terk edilmesiyle
Greifswald Üniversitesinde için doğa tanrısal ruhun bir ünü azalmaya başlamış,
mimar Johann Gottfried yansımasıdır. Hristiyan sanatının aynı zamanda eserlerinde
Quistorp’tan özel dersler ve mimarlığının gotik kiliseleri, de giderek bir karamsarlık
almaya başladı. Quistorp manastırları, yitirilmiş inançların kendini göstermiştir. 1835
öğrencisine dışarıda resim terk edilmiş mekanları, onun yılında felç geçirir ve resim
yapmayı da öğreterek erken anlatısallığında büyük rol yapma yeteneği önemli ölçüde
yaşlarda manzaralara karşı oynamıştır. Eserlerinde her zarar görür. Yağlıboya ve
ilgisini artırdı. Friedrich önce, şeyi yutan zamanın, yaşamın suluboya kullanamasa da sepya
antik heykellerin, kalelerin boşluğunun ve yok oluşun resimler yapmaya ve eski
kopyalarını yaparak eğitimine simgelendiği Gotik yapı taslakları üzerinde çalışmaya
başlar. 17. yüzyıl Hollanda kalıntıları, 16. yüzyıl kalıntısı devam eden sanatçı, 7 Mayıs
manzara resmiyle yakından manastırları resim sanatı 1840’ta Dresden’de hayatını
ilgilenir. Dört yıllık bir eğitimden tarihinde unutulmaz görüntüler kaybetmiştir. Caspar David
sonra 1798’de Dresden’e olarak kalır. Tablolarında her Friedrich’in en bilinen eseri,
gelen sanatçı, kısa zamanda şey insan doğa çatışmasıyla “Bulutların Üstünde Yolculuk”
Schlegel kardeşlerle, Novalis, sarmalanmış, sislerle kuşatılmış, ya da “Sis Denizinde Amaçsızca
Schelling gibi romantizmin büyük simgelerle doldurulmuştur. Dolaşan Adam” isimli tablosudur.
yaratıcılarıyla tanışır. 1805’te Cinsleri, yaşları ve görevleri Tablonun anlamı, Almanca
Weimar’da sergilenen iki eseri kişiliklerinden önce gelen, özgün ismi olan Der Wanderer
Goethe tarafından satın alınır. çoğunlukla hareketsiz duran über dem Nebelmeer’in nasıl
figürleri için atmosfer her şeydir. yorumlanacağına göre de
Bu dönemde Friedrich Doğa güçleri karşısında insanın değişebilir. Buradaki Wanderer
romantikler arasına katılır, ama
52 hekimcebakis.org