Page 51 - Hekimce Bakış Dergisi 83. Sayı
P. 51

Hekimce Bakış  65
               finansal değerler katması
               yanı sıra, kültür ve sanatına
               da önemli etkileri olduğu
               bir gerçektir.   1855 yılında
               meydana gelen büyük depremin
               ardından Ahmet Vefik Paşa’nın
               valiliğinde şehrin yeniden
               yapılandırılması mümkün
               olmuştur. Modernleşme, eski
               yapıların restorasyonu ve
               yeni merkezlerin oluşumu ile
               devam etmiştir. Bu değişiklikle
               Bursa, geleneksel Osmanlı şehri
               niteliğinden kopmasına rağmen,
               Doğu’nun renkli, canlı, iç içe
               ve tasavvufi yapısını korumuş,
               cumbalı tahta ve kâgir evleri,
               dar sokakları, camileri, hanları,
               hamamları ve Kapalıçarşı’sıyla
               ressamlarımızın resimlerine
               konu olmuştur.

                 Bursa dağı, denizi ve ovasıyla
               çok özel bir coğrafyaya sahiptir.
               Bu sebeple İstanbul’dan sonra
               en fazla manzara resmi Bursa
               için yapılmıştır. Güzel doğası,
               dimdik servileri, ulu çınarları,     Kaplumbağa Terbiyecisi, 1906      Kaplumbağa Terbiyecisi, 1907
               arkada koruyucu bir siluet gibi
               duran Uludağ’ıyla, ressamları                                       ünlü “Kaplumbağa Terbiyecisi”
               cezbetmiştir. Karagöz ve Hacivat     Gelin, zamanda bir yolculuk    tablosunda, Bursa Yeşil
               da renkli figür ve karakter       yapıp, hayali bir paletten yine   Cami’nin üst katında soldaki
               yapısıyla, hicveden manasıyla     hayali bir fırça ile gökkuşağından   odanın avluya bakan pencere
               tüm sanat dallarına olduğu gibi,   renkler alıp Bursa’yı boyayalım.   duvarını ve duvarı kaplayan
               resim sanatına da ilham kaynağı   Tabii ki ilk olarak şehre ismini   çinileri resmetmiştir. Mekânda
               olmuştur.                         veren yeşil renkten ve Yeşil      firuze renkli altıgen duvar
                                                 Cami’nin benzersiz altıgen koyu   çinileri, lacivert üçgencikler
               Osman Hamdi                       yeşil çinilerini boyayan Osman    ve pencere alınlığında “Şifau’l
               Yeşil Cami’de                     Hamdi Bey’den başlayalım.         kulüp liail-mahbup” (Kalplerin

                                                                                   şifası sevgiliyle Muhammed a.
               geçen, iki sürüm                    Osman Hamdi Bey’in              s. buluşmaktadır) anlamındaki
                                                                                   hadis-i şerif yer almaktadır.    Beş
                                                 babası ülkenin ilk maden
               halinde çalışılmış                mühendislerinden olan             milyon liraya satılarak rekor
               ünlü “Kaplumbağa                  İbrahim Ethem Bey, 1877’de        kıran Osman Hamdi Bey’in
                                                 sadrazamlığa kadar yükselen
                                                                                   Kaplumbağa Terbiyecisi tablosu
               Terbiyecisi”                      bir devlet adamı idi. Oğullarının   Türk Resim Tarihi’nde özel bir
               tablosunda, Bursa                 yurtdışında öğrenim görmesini     yere sahip olmuştur. Çoğu kez
                                                 isteyen baba, Osman Hamdi’yi
                                                                                   kendi fotoğraflarından model
               Yeşil Cami’nin üst                hukuk öğrenimi için Paris’e       olarak yararlanan sanatçı bu
                                                                                   resimde de aynı şeyi yapmış,
                                                 gönderdi. Paris’te kaldığı 12
               katında soldaki                   yıl boyunca hukuk öğrenimini      kendini bir derviş görünümünde
               odanın avluya bakan               sürdürürken o dönemin ünlü        betimlemiştir. Başına destar
                                                                                   sarılı bir arakıye, üzerinde beli
                                                 ressamlarından Jean-Léon
               pencere duvarını                  Gérôme ve Boulanger’in            kemerli, kenarları işlemeli
               ve duvarı kaplayan                atölyelerinde çıraklık yaparak    kırmızı bir entari, ayaklarında
                                                                                   sarı sahtiyandan terlikler
                                                 iyi bir resim eğitimi aldı.  Osman
               çinileri resmetmiştir.            Hamdi Yeşil Cami’de geçen,        vardır. Arkasında kavuşturduğu
                                                 iki sürüm halinde çalışılmış      ellerinde neyini tutmaktadır,
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56