Page 54 - Hekimce Bakış Dergisi 83. Sayı
P. 54
68 Temmuz 2013
Eren Eyüboğlu, Paris’te gördüğü
sanat eğitimi sırasında Bedri
Rahmi Eyüboğlu ile tanıştı.
Türkiye’nin dört bir yanını
dolaşarak Anadolu insanının
yaşam biçimini, tuvallerine
folklorik özellikleri plastik
öğelerle birleştirerek yansıttı.
Bedri Rahmi Eyüboğlu ile birlikte
D Grubu’na katıldı. Topluluğun
etkinliklerinde önemli rol
üstlenen sanatçı, resimlerinde
soyutlamacı ve ekspresyonist
(dışavurumculuk) görüşü ile
Anadolu insanına ve doğal
yaşama yönelik konular işledi.
Eşi Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
nakışçı stiline karşın, yöresel
anlatımlara ulaşmada plastik
öğelere eğilimi ağır bastı.
1980’e değin yeni renk ve
çizgi değerleriyle yeni bir hayat
Bursa Ulu Cami, 65/81 Cm. Avni Çelebi
bulan Anadolu manzaralarının
kuruluşuna katıldı. Ali Avni Ali Çelebi’nin sanatının en çarpıcı yanı sıra, yine aynı renk ve
Çelebi’nin sanatta aradığı özelliği hız ve hızı yakalamaktır. çizgi anlayışından yola çıkarak
değerler, Müstakiller grubunun Olayların akış hızıyla atmosferik anlamlı portre ve figürler
resim sanatımıza getirdiği biçim, akımların hızını, ürettiği resmin üretti. En fazla işlediği motif,
kuruluş, inşa, hacim, atmosfer ve hızı ile özdeşleştirerek resimler. Türkmen kızları portreleridir.
planla ilgili değerlerdir. İbrahim Portrelerinde kimi zaman
Çallı ve arkadaşlarının yarı Yazar ve sanat eleştirmeni Modigliani’nin kadınları tarzında
akademik, yarı izlenimci anlayışı, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ince, uzun yüzler dikkati çeker.
Avni Çelebi’nin önemli bir payı Saatleri Ayarlama Enstitüsü
bulunan bu çıkışla yerini daha romanındaki “Nuri Efendi” Bursa’da kadınlar folklorik
etkili eğilimlere bırakmıştır. karakterinde olduğu gibi kıyafet olarak üçetek ya da
sanatçı da bir saniyeyi bile ziyan içlikli şalvar giyerler. Bele,
Geniş ve rahat fırça etmez. Çünkü bir harekette şal kuşak veya gümüş kemer
vuruşlarına, kitle ve hacim başlangıçtaki hızı tutmak, onu
etkilerine, mavi nüansların yaratmak kadar mühimdir.
ağır bastığı temiz bir renk
anlayışına dayanan Ali Avni Gelelim bayrağımızın asil rengi
Çelebi’nin tabloları bir yandan kırmızıya. Kırmızı Bursa’da
kübist ve inşacı eğilimleri, bir gelin rengidir. Eren Eyüboğlu
yandan da bu eğilimlerle uyuşan Bursalı Gelin’i geleneksel
anlatımcı öğeleri akla getirir. Türkmen folklorik kıyafeti
Doğanın yansıtılmasından ile resmetmiştir. 1907 yılında
çok yorumundan yana olan bu Romanya’nın Yaş şehrinde doğan
gerçekçi anlayış, kendisinden
sonra gelen sanatçı kuşaklara Kırmızı Bursa’da
yeni anlatım olanaklarının
kapılarını açmıştır. gelin rengidir. Eren
Eyüboğlu Bursalı Gelin’i
Ali Avni Çelebi’nin Bursa
resimleri arasında Ulu Cami’nin geleneksel Türkmen
özel bir yeri vardır. Bu resim, folklorik kıyafeti ile
Ali Çelebi’nin Türkiye’nin sanat
ortamını sarstığı yılları işaretler. resmetmiştir. Bursalı Gelin, Eren Eyüboğlu