Page 55 - Hekimce Bakış Dergisi 83. Sayı
P. 55

Hekimce Bakış  69
               takarlar. Başta ise hotoz başlık   dönem resimlerinde, Anadolu      başlar. Bu sayede Hacivat ve
               bulunur. Eren Eyüboğlu Bursalı    mitolojisinden kaynaklanan        Karagöz tanınır ve gölge oyunu
               Gelin’i renkli oyalı al yazması,   iri yapılı figürler, insanüstü   olarak günümüze kadar gelir.
               yeşil sırma işli cepkeni ve       yaratıklar, gerçeküstü varlıklar
               oldukça tavizsiz sert bakışıyla   görülür.                             Karagöz, halkın sağduyusudur,
               resmetmiştir. Kırmızı başörtüsü                                     Karagöz, halkın vicdanıdır,
               ve kırmızı şalvarı ile Bursalı      Fantastik dönem olarak da       Karagöz, kamuoyudur, Karagöz,
               gelin, saf ve vakurdur.           adlandırılabilecek bu resimlerin   eski Yunan tiyatrosundaki
                                                 arkasından, geleneksel Karagöz    korodur.
                 Gökkuşağında son renk           tasvirlerindeki biçim anlayışının
               mordur. Bursa’da morun adı        güncel yaşama uygulandığı daha      Nuri Abaç, çok sayıda Karagöz
               erguvandır. Nisan ayı Bursa’ya    yöresel bir beğeni ağır basmaya   kompozisyonunun kimisinde
               erguvanla gelir. Bu rengin en     başlar. İki dönemi birleştiren    Karagöz’ü günümüze dek
               güzel tonlarını Nuri Abaç’ın      ortak özellik, fantastik yorumun   getirmekte, sözgelimi, başına
               resimlerinde görürüz. Nuri        temel olarak benimsenmesidir.     kasket giydirip kimi zaman
               Abaç İstanbul Güzel Sanatlar                                        apartmanlarda yaşatmakta,
               Akademisi’nin Resim Bölümü’ne       Karagöz ve Hacivat Bursa’nın    kimi zaman lokantalarda yemek
               1944 yılında girdi. Bir yıl kadar   kültür miraslarındandır.        yedirmektedir.
               Leopold Levy Atölyesi’nde         Rivayete göre Hacivat ve          Gökkuşağındaki birbirinden
               çalıştı. Daha sonra mimarlık      Karagöz, Orhan Gazi devrinde      güzel renklerle birbirinden
               bölümüne devam etti ve            yaşamış cami yapımında            değerli eserler yaratarak
               1950’de mezun oldu. Sanatçı       çalışan iki işçidir. Kendi        Türk resmine yön veren
               1969 yılında Birleşik Ressam      çalışmalarını yavaşlattıkları gibi   sanatçılarımız; zengin tarihi,
               ve Heykeltıraşlar Derneği’nin     diğer işçilerin de çalışmalarını   görkemli mimarisi, renkli
               kurulmasında kurucu üye olarak    engellemektedirler.               folklorik yapısı, coğrafi konumu
               yer aldı.                         Orhan Gazi’nin, “Cami vaktinde    ve eşsiz doğasıyla Bursa’mızı
                                                 bitmezse kelleni alırım.” dediği   resimlerinde ağırlıklı olarak
                 Nuri Abaç, çalışmalarında       cami mimarı, caminin vaktinde     işlemişlerdir. Zamanın fırçasını
               yerel ve geleneksel motif ve      bitmemesine sebep olarak          elinde tutan “O En Büyük
               konular üzerine kurulu bir        Karagöz ve Hacivat’ı gösterir     Sanatçı” dünyayı boyamaya
               fantastik düzen oluşturma         ve onları şikâyet eder. Bunun     devam ettiği sürece Bursa da
               ve bu gerçeküstü masalı           üzerine bu ikili başları kesilerek   resim sanatına ilham kaynağı
               gerçekleştirme çabalarını         idam edilir. Karagöz ve Hacivat’ı   olmaya devam edecektir.
               ölümüne kadar sürdürdü.           çok seven ve ölümlerine çok        Kim bilir belki de gökkuşağında
               Resimleri 1970 öncesi ve          üzülen Şeyh Küşteri, ölümlerinin   bile olmayan renklerle...
               sonrası olmak üzere iki dönem     ardından kuklalarını yaparak
               altında incelenebilir. İlk        perde arkasından oynatmaya
                                                                                   Gökkuşağındaki
                                                                                   birbirinden güzel
                                                                                   renklerle birbirinden
                                                                                   değerli eserler
                                                                                   yaratarak Türk

                                                                                   resmine yön veren
                                                                                   sanatçılarımız; zengin
                                                                                   tarihi, görkemli

                                                                                   mimarisi, renkli
                                                                                   folklorik yapısı, coğrafi
                                                                                   konumu ve eşsiz
                                                                                   doğasıyla Bursa’mızı
                                                                                   resimlerinde ağırlıklı

                                                                                   olarak işlemişlerdir.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60