Page 52 - Hekimce Bakış Dergisi 83. Sayı
P. 52
66 Temmuz 2013
sırtına da bir nakkare asmıştır. 1869 tarihli sayılarından Maarif Nezareti’nin açtığı
Derviş bu kalın kabuklu ve birinde gördüğü bir gravürden ‘Avrupa’ya Tahsile Gönderilecek
ağırkanlı kaplumbağaları zor esinlenmiş olabilir; çünkü L. Öğrenciler’ yarışmasında
kullanarak değil, ney üfleyerek Crepon tarafından bir Japon birinci oldu. Hikmet Onat ve
ve nakkare çalarak; yani sanat baskısından etkilenilerek Ruhi Arel’le birlikte Paris’e
yoluyla eğitecektir. Osman çizilmiş olan bu resim, gönderildi. 1914 yılında Birinci
Hamdi kendisiyle özdeşleştirdiği dergide Charmeur de tortues Dünya Savaşı çıkınca eğitimini
kaplumbağa terbiyecisiyle (Kaplumbağa Terbiyecisi) adıyla tamamlayamadan yurda
Arkeoloji Müzesi ile Sanayi-i basılmıştır. dönen sanatçı ve arkadaşları
Nefise Mektebi’nin kuruluşu eğitmenlerinin aksine
ve Asar-ı Antika (Tarihi Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk empresyonizme (izlenimcilik)
Eserler) Nizamnamesi’nin ve son oryantalisti olan Osman yakın bir teknik benimsedi.
çıkarılması gibi girişimlerinde Hamdi; Türk resmine sadece Bursa’da Muradiye, Osmanlı
karşılaştığı güçlükleri, figürü değil, düşünce boyutunu tarihine türbeler semti olarak
toplumun değişime karşı olan da katan bir sanatçıdır. Çoğu kez geçer.
direncini ve bunları aşmak kendi çektiği fotoğraflarından
için derviş sabrı gerektiğini yararlanan sanatçı, figür olarak Muradiye Camisi’nin başında
ima etmektedir. Osman Hamdi da kendini ve aile üyelerini ağaçların arasına yayılmış on bir
Bey, Lale Devri’nde Sadabad kullanmıştır. Osman Hamdi Bey, türbe vardır. II. Murat’ın türbesi
eğlenceleri sırasında, geceleri Sanayi-i Nefise Mektebi Âlisi’nin kare planı ve sade görünümüyle
bahçelerin aydınlatılması için (Güzel Sanatlar Akademisi) merkezde yer alır. Sultan;
kaplumbağaların sırtlarına kurucusu olup ölümüne dek bu mezar anıtının süslenmemesini,
mumlar dikilerek serbest kurumun müdürlük görevini doğrudan toprak açıkta olacak
bırakıldıkları bilgisine sahip de sürdürmüştür Zaman ve hatta üzerine yağmur suyu
olduğu gibi, Charles Baudelaire’in yolculuğunda hayali paletimizin düşecek şekilde düzenlenmesini
“Modern Hayatın Ressamı” ikinci rengi, gökkuşağının buyurmuştur. Dışa taşkın
adlı kitabında sözünü ettiği 19. en çok tartışılan rengi çivit taç kapı, geniş bir saçaklıkla
yüzyılın Paris’inde, sokaklarda mavisi olsun. İbrahim Çallı örtülüdür. Saçak altları kalem işi
gezdirilen kaplumbağaları fırçasına Muradiye Türbesi’ne ile bezelidir.
da bizzat görmüş olmalıdır. bakarak, hem yeşil hem de mavi
Osmanlı Ressamlar Cemiyeti boyadan alıyor. Güzel Sanatlar İbrahim Çallı Bursa’da
Gazetesi’nin 17. sayısında resim, Akademisi’nde yetişen çok Muradiye’den ve özellikle
“Kaplumbağalar ve Adam” değerli ressamlarımızdan biri II. Murat türbesinden çok
adıyla anılır. Osman Hamdi olan İbrahim Çallı Denizli’nin etkilenmiştir. Bu anıtsal taç
Bey, Fransızca bir derginin Çal ilçesinde doğdu. 1910 yılında kapıyı, sundurmanın işçiliğini,
Muradiye Türbeleri, Bursa 37/46 Cm. İbrahim Çallı