Page 53 - Hekimce Bakış Dergisi 83. Sayı
P. 53

Hekimce Bakış  67
                                                                                   Melahat Üren’in Bursa resimleri
                                                                                   çıkar karşımıza. Eşi Eşref
                                                                                   Üren, ressam olmaya Bursa’da
                                                                                   İbrahim Çallı’nın Yeşil Türbe
                                                                                   peyzajını yaptığı bir anda karar
                                                                                   vermiştir. Kalabalıkta oturmuş
                                                                                   resim yapan, yırtık çorapları
                                                                                   pabucundan çıkmış ressamın
                                                                                   yanına giden Eşref Üren
                                                                                   resmin Yeşil Türbe’den de güzel
                                                                                   olduğunu düşünür ve bu olay tüm
                                                                                   hayatını etkiler. Melahat Üren
                                                                                   Bursa’nın her dönem meşhur
                                                                                   “hamam” ve “kebap” kültürünü
                                                                                   resimleriyle belgelendirmiştir.
                                                                                   Resimleri renkçi ve figüratiftir.
                                                                                   Hızlı bir boya sürüşü ile sarı,
                                                                                   turuncu ve yeşil renklerin hâkim
                                                                                   olduğu ve özellikle kadınların yer
                                                                                   aldığı hareketli, yaşam enerjisi
                                                                                   dolu kalabalık mekân resimleri

                             Bursa’da Bir Tekke,1930 43/64 Cm. Hale Asaf           yapmıştır.
               onlara ulaşan merdiveni ve        öğretmenliği yaptı. Müstakil        Üzerinde gökkuşağı renkleri
               havuzu hayranlıkla incelemiş      Ressamlar Grubu’nun sanat         olan paletimizden bir parça mavi
               olmalıdır. İbrahim Çallı’nın siyah   anlayışını benimseyerek,       boya alalım ve bu renkle Ulu
               ve kahverenginin soyutlandığı     Türkiye’de izlenimcilik sonrası   Cami’yi boyayan Ali Avni Çelebi’yi
               paletiyle yaptığı Bursa resimleri   yeni akımların temsilcileri     tanıyalım şimdi de. Konya’dan
               Yeşil Bursa’nın karakterini       arasında yer aldı. Kısa süren     Rumeli’ye, oradan da İstanbul’a
               ortaya koyar. Kendine has         yaşamının önemli bölümü           göçen bir ailenin çocuğu olan
               yeşil, mavi ton lokalleri türbe   Paris’te geçmiş olmakla birlikte,   Ali Avni Çelebi, 1916’da Sanayi-i
               resimlerini özel kılmıştır.       Hâle Asaf’ın o dönemiyle ilgili   Nefise Mektebi’ne yazılarak,
                                                 çalışmaları tam anlamıyla         hazırlık sınıfında Hikmet Onat’ın
                 Bursa, Çallı’nın kent peyzajları   bilinmemektedir. Bu nedenle,   öğrencisi oldu. 1922’de Münih’e
               arasında önemli bir yere sahiptir.   sanatçı kimliğini yansıtan     giderek Zeki Kocamemi ile
               1943 yılında açılan sergilerde    resimleri Sanayi-i Nefise         birlikte Heinemann’ın atölyesine
               ortaya çıkan Bursa resimleri,     Mektebi’ndeki öğrencilik          yazıldı.
               kentin Osmanlı döneminin          yıllarının ve öğretmenlik yaptığı
               anıtlarını belgeleyen örnekler    Bursa döneminin ürünleridir.        1928’de Müstakil Ressamlar
               olarak karşımıza çıkar. II. Murat   Özellikle Bursa evlerini konu   ve Heykeltıraşlar Birliği’nin
               Türbesi’nin geniş saçaklıklı      alan manzara resimlerinde
               görkemli girişi, hemen önümüze    usta bir ressam olduğunu
               serilen on bir türbenin yer aldığı   ortaya koyan sanatçının, portre
               alan, Muradiye Cami’nin son       resimleri de sağlam kuruluşları,
               cemaat yeri ve bir de Bursa Han,   kalıcı sanat beğenileriyle dikkati
               Çallı’nın fırçasında dönemin      çeker. Peyami Safa, Hale Asaf’a
               özellikleri ile yansıtılan        Müstakil Ressamlar arasında
               tablolarıdır.                     en önemli yeri vermekte ve
                                                 onu dünya çapında bir sanatçı
                  Paletimizden şimdi bir parça   olarak görmektedir. Hale Asaf’ın
               sarı boya alalım ve İbrahim       tuvalinde,  Bursa sokakları,
               Çallı’nın öğrencilerinden Hale    sokaklarda dolaşan örtülü
               Asaf’la Bursa sokaklarını         kadınlar, Emir Sultan, Kara Şeyh
               boyayalım. Hale Asaf 1928         Camisi, cumbalı evler günümüze
               yılında Bursa Kız Öğretmen        kadar ulaşmıştır.
               Okulu’nda resim öğretmenliği,
               1929 yılında Necati Bey Kız         Hayali fırçamızla turuncu         Kaplıca, Bursa’dan, Melahat Üren
               Meslek Lisesi’nde Fransızca       rengi tuvale sürdüğümüzde
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58