Page 11 - Hekimce Bakış Dergisi 103. Sayı
P. 11
BİR RESİM
BİNBİR SÖYLENCE
Dr. Yelda ERTÜRK | eyerturk@gmail.com
ANDROJENİ
“Sempozyum”, AnselmFeuerbach, 1874, StaatlicheKunsthalle Müzesi, Berlin
PLATON’UN ŞÖLEN DİYALOĞU VE MARC CHAGAL’IN
APOLLONAİRE’E SAYGI ESERLERİ ÜZERİNDEN zamanla ataerkil mitler, anaerkil yazarlarından Agathon’un bir Aristophanes ve Sokrates
mitlerin yerini almıştır. Bununla yarışmada kazandığı birincilik toplanır. Phaidros konuyu
Mitler, insan hayatının, doğum, kelimelerinin birleşmesinden yoktur. Bunun sebebi hem birlikte de eşitlikçi dünya üzerine düzenlediği şölenden “Aşk” olarak belirler ve sıra
ölüm, cinsellik, cinsiyet gibi köken alır. Androjenlik terimi biyolojik olarak hermafroditliğin düzeninin bozulduğu ve ayrıştığı alır. ile katılanlar gerek kavramsal
en temel alanları hakkında mitolojide, eril-dişil karşıtlığı yapısal problemleri, hem de görülmektedir. Birbirinden iki zıt olarak, gerekse mitolojik
söylencelerden oluşur. Kültür bağlamında, ayrıştırılan tüm toplumsal kadın-erkek olarak kutup misali kopan bu parçalara, Alman ressam Anselm anlatılarla oldukça etkileyici bir
tarihi boyunca yaratılmış bu nitelikleri bir araya getirerek, ayrıştırılan cinsiyet rollerinin ataerkil kültür tarafından Feuerbach (1829-1880) sohbet gerçekleştirirler.
söylenceler incelendiğinde, tüm kutuplulukları ortadan keskinliğidir. zıt değerler atfedilmiştir. “Sempozyum”/“DasGasmahldes
cinsellik ve cinsiyetlerin kaldırmayı ifade eder. Yani Dolayısıyla, yer-gök kutupluluğu Platon” isimli tablosu 1874 Platon’un Şölen/Sempozyum
Oysa mitolojik bir ütopya olarak tarihinde yapmıştır. Sempozyum, kitabından adını alan tablonun
oluşumu ve ayrışması üzerine sadece kadın ve erkeğin tek bağlamında yer, cehennem ve
androjenlik, henüz hiçbir şeyin Antik Yunanda yemek sonrası merkezinde, bir defne
pek çok anlatı karşımıza çıkar. vücutta bir arada oluşunu ölüler diyarı ile ilintilendirilerek,
ayrışmadığı dünya görüşünde, birlikte içmek anlamında çelengiyle taçlandırılan ev
Özellikle cinsiyetlerin karışmış değil, aynı zamanda kadın- hiçbir şey de bir diğerinden karanlık ve kötücül özelliklerle
halini simgeleyen androjenlik erkek kutupluluğu altında üstün veya aşağı değildir. anılmaya başlanırken; aydınlık kullanılan bir kelimedir. Sadece sahibi Agathon, elinde şarap
bin yıllardır insanlığın ilgisini ayrıştırılan her şeyi bir araya Bu eşitlikçi dünya düzeninde ve cennetle ilintilendirilen gök özel veya toplumsal bir olayı kadehi ve gösterişli kıyafeti ile
çekmektedir. Farklı toplumların getirir. Bir parantez açarak logosentrik, ataerkil eril kültür ise tanrıların ikametgâhı olarak kutlamak amacıyla düzenlenen bir Diyonysos eğlencesinden
mitolojileri incelendiğinde her androjenlik ve hermafroditlik kutsanmıştır. Varlık bu dikotomi bu toplantılar, dönemin önemli dönen ve toplantıya geç katılan
tarafından yaratılan iyi-kötü gibi bir sosyal etkinliği olarak belli Alcibiades’i karşılar. Genç,
şeyin başlangıçta bir arada kelimelerinin gönderenlerinin ile bölünmüş, madde ve ruh
karşıtlıklar henüz oluşmamıştır. sayıda davetlinin katılımı ile yakışıklı, iyi eğitim görmüş,
mutlu mesut, huzur içinde ayrı olduğunu açıklamak isterim. birbirinden ayrılmıştır. Dikkatli
Eros/aşk-sevgi hakimiyeti söz gerçekleşirdi. Andron adı verilen, aristokrat Alcibiades sarhoştur
yaşadığı bir dönemin varlığından Aynı özelliklere sahip olarak bir okuma anne/mother kelimesi
konusudur. Mitolojide bu dönem evin özel bir odasında erkekler, ve ancak alaya katılan göksel
bahsedilir. Bu yaratılış mitlerinde nitelendirilmelerine rağmen bu ile madde/materia arasındaki
dişil-eril dikotomilerinin henüz kollarının altında bir yastıkla bir takım varlıkların yardımıyla
insanlar, başlangıçta, iki terimler birbirinden tamamen bağlantıyı görebilir.
kodlanmadığı ve dünya bilgisinin, sedirlerde otururlar ve belli bir ayakta durabilmektedir. Sanat
cinsiyete birden sahip androjen ayrı anlamlar taşımaktadırlar.
logosun, bilinç düzeyinde Platon’un aşkı, sevgiyi konu konuda tartışırlardı. Platon’un tarihinde bebek melekler
varlıklar olarak tasvir edilirler. Androjenlik, aynı bedende kadın
henüz ayrışmadığı kültürel alan ve ona övgüler içeren kitabında Agathon’un ev olarak resmedilen Eros, aşk
ve erkek cinsiyetlerinin uyumlu
Androjen kelimesi andro- bellek evresine, yani anaerkine Şölen/ Sempozyum diyaloğu, sahipliğinde Phaidros, Pausanias, ve sevgi konusunun işlendiği
erkeklik ve jineko-kadınlık birlikteliğine işaret ederken; tekabül etmektedir. Ama ismini dönemin ünlü tragedya Eryksimakhos, komedya yazarı bir toplantının resmi için
hermafroditlikte böyle bir uyum
10 hekimcebakis.org 11