Page 14 - Hekimce Bakış Dergisi 103. Sayı
P. 14

Sarhoşluğu, etrafındaki panter   başlangıçta üç çeşitmiş: sadece   Önce bu varlıkları kendisi                             ayrışma anlamına gelir.         oluşur. Sağ alt kısım ise soğuk   mensup ressamlarınkine daha
               derisi ile kuşandırılmış güzel   erkek, kadın değil bir üçüncü   iki eşit parça olacak şekilde                            Dinler Tarihi bağlamında        renkler, gümüş, lacivert ve     yakındır. Resim, önemli bir
               kadınlar, bin bir çeşit çiçekten   cins daha varmış ve bu üçüncü   ortadan ikiye ayırmış. Daha                            değerlendirecek olursak erotik   siyahtan oluşmaktadır. Dairenin   sanat eleştirmeni ve 20. yüzyılın
               oluşan gül çelenklerini taşıyan   cins her iki cinsiyete de sahipmiş.   sonra Apollon’a bu varlıkların                    bilinçsizlikten akıl yürüten varlığa   kenarında 9, 0 ve 11 sayıları   başında Paris’te gelişen yeni
               melekler Dionysos tören alayının   Androgen olarak isimlendirilen,   başlarını öne çevirmesini ve                         giden bu yol ile cennetten      görülebilir. Resmin ortasında   sanat biçimlerinin savunucusu
               işaretleridir. Dionysos öldükten   kadın ve erkeğin bir aradalığı   yaralarını iyileştirmesini söylemiş.                  kovuluş mitleri birbirileriyle   iki figür, bir erkek ve bir kadın   Apollinaire’e ithaf edilmiştir.
               sonra yeniden dirilme düşüncesi   anlamına gelen bu üçüncü cinsin   Apollon’da söylenenleri yapmış.                       ilgilidir: Adem ile Havva’nın   tasvir edilmiştir. Ancak birlikte   Chagall yenilikçi sanatı takdir
               nedeniyle, yaşamları zorluklarla   adı gibi kendi de hem kadın   Ancak bu şekilde ayrılan                                 yasak meyveyi yiyerek cennetten   sadece bir çift bacakları     ettiğini Canudo, Cendrars
               geçen ve bunu kıramayan halk    hem de erkeği barındırıyormuş.   bu varlıklar diğer yarılarını                            kovulmaları, sonrasında ise     vardır ve kadın elinde bir elma   veWalden’ e atıfta bulunarak
               arasında Antik dönemde bir kült   Dört elli dört kollu olarak   özlüyor ve birbirinden ayrı                               utanarak cinsel organlarını     tutmaktadır. Tuvalin sol alt    ifade eder.
               oluşturmuş, onunla bağlantılı   betimlenen bu üç cins birbirine   hiçbir şey yapmak istemiyor,                            örtmeye çabalamaları            tarafında, Chagall içinden bir   Bununla birlikte, Chagall’ın
               dinin üyeleri, gerçekleştirdikleri   eşit, ama ters yöne bakan iki   açlıktan ölüp gidiyorlarmış.                         bilinçlendiklerinin göstergesidir.   ok geçen bir kalp çizmiştir.   resmi, onun hem Yahudi
               ayinler sırasında tanrının      bedenin bir araya gelmesinden   Bu durum karşısında Zeus bu                               Buna göre cinselliğin, akıl     Kalbin çevresinde Canudo, G.    geçmişiyle hem de insanlığın
               ruhunun ayine katılanlara       oluşuyorlarmış. Dönen küresel   varlıkların cinsel organlarını                            merkezli düzene geçerken        Apollinaire, Walden ve Cendrars   daha çağdaş vizyonuyla ilgili
               girdiğine inanmışlardır. O çağda   yaratıklar olarak, bu ilk insanlar   önlerine çevirerek çiftleşerek                    tabulaştığını söylemek yerinde   isimleri yazılıdır.            daha derin bir anlama sahip
               orgiastik ritüeller aracılığıyla,   mutlu ve çok güçlü imiş.    çoğalmalarını ve böylece tekrar                           olacaktır.                      “Apollinaire’e Saygı”, Chagall’ın   oluşuyla açıklanabilir. Daire
               tanrıların zamanın başlangıcında                                bir bütün olarak hissetmelerini
                                               Yuvarlak bir bedene sahip                                                                                                 Kübizmden etkilendiği Paris’teki   dünyayı simgeleyebilir, ancak
               gerçekleştirdikleri varsayılan                                  sağlamış.
                                               bu üç cins zamanla göğe                                                                                                   ilk döneminde boyanmıştır.      sayılar nedeniyle saat yüzü yani
               evlilikler taklit edilir, doğada
                                               tırmanmaya ve tanrıları provoke   Aristophanes daha sonra                                                                 Bu etki, bu resimde Chagall’ın   zaman olarak da görülebilir. Bu
               toplu halde gerçekleşen cinsel
                                               etmeye başlayınca Zeus ve       birbirinden ayrılan iki kişinin                                                                                           şekilde insan, resimde zaman
               birleşme ile refah, bolluk-
                                               diğer tanrılar toplanmışlar ve   birbirini bulduğunda bir daha                                                                                            ve mekanın odak noktasında
               bereket geleceği beklenirdi.
                                               bu soruna bir çare aramışlar.   asla ayrılmak istemediğini                                                                                                bulunur. Elma tutan Adem ve
               Bu yolla, tek tek ve hep birlikte
                                               Bu varlıkları tamamen yok       vurgular. Aşk/Eros ona göre bir                                                                                           Havva, Düşüş anını, iyi ve kötü
               tanrılaşmış oluyorlardı. Bir
                                               ederlerse, kendilerine sunulan   bilmece gibidir ve açıklanamaz.                                                                                          gibi karşıtların bilincini ve ayrıca
               olan ilahî doğayı paylaşmış
                                               kurbanlardan olacaklarmış,      Aristophanes bir uyarı notu                                                                                               insan ve Tanrı, insan ve evren
               oluyorlardı. Yani tanrı dünyaya
               iniyordu. Dolayısıyla kişilerarası,   ancak bu şekilde güçlenmeleri   ile sözünü bitirir. Daha sonra                                                                                      arasındaki uyumun bozulmasını
                                               ve kendi başlarına buyruk       Sokrates’i yargıya taşıyacak                                                                                              sembolize eder. Chagall’a göre
               kişiyle şeyler ve kişiyle doğa
                                               bir şekilde davranmaları da     olan katı tavrıyla, insanların                                                                                            insanın kişisel amacı karşıtların
               arasındaki sınır yok oluyordu.
                                               affedilemezmiş. Zeus onları     tanrılardan korkması gerektiğini                                                                                          bir araya gelmesi ve uyumun
               Bu bağlamda Şölen diyaloğunun   yıldırımlarla patlatmayı        ve onlara tapmayı ihmal                                                                                                   yeniden sağlanması olmalıdır.
               en ünlü konuşması komedi        düşünmüş, ancak kendilerini     etmemesi gerektiğini, yoksa                               Rus sanatçı MarcChagall,                                        Chagall bunu Adem ve Havva
               yazarı Aristophanes’e aittir.   onların ibadetlerinden ve       bir daha baltayı kullanırlarsa                            “Apollinaire’e Saygı” isimli                                    figürleriyle değil, aynı zamanda
               Aristophanes konuşmasına        adaklarından mahrum etmek       tek ayaküstünde zıplayıp                                  yağlıboya tablosunda, kareye                                    resmin köşegen bölünmesi ve
               başlamadan önce grubu,          istememiştir. En nihayetinde    duracağımızı söyler.                                      yakın bir tuval üzerine büyük   figürleri ve dairesel şekli     iki yarımın bir daire şeklinde
               aşka yaptığı övgünün saçma      Zeus bu varlıkları ikiye bölerek                                                          bir dairesel şekil çizmiştir.   parçalara ayırmasında ve daha   birleştirilmesi yoluyla da temsil
               bulunabileceği hakkında uyarır.   sakat bırakmayı, bu sayede    Kuşkusuz bahsi geçen                                      Daha küçük parçalara ayrılan    sonra onları yeni bir şekilde   eder. Sonuç olarak bilgi/bilinç
               Çünkü bir akıl yürütmeden değil,   hem güçten düşeceklerini     tanrılar tarafından bir ceza                              daire, çapraz bir bölünme       birleştirmesinde görülebilir.   ağacından elmanın henüz
               kadim zamanların bir mitolojik   hem de sayıları arttıkça       olarak ayrılma işlemi aslında                             gösterir. Sol üst kısım, her    Bununla birlikte, Chagall’ın renk   koparılmadığı, iyi-kötünün
               söylencesinden bahsedecektir.   tanrıların işine daha fazla     cinsiyetlerin ayrışmasından                               şeyden önce kırmızı, altın ve   kullanımı, Kübistlerinkinden    ayrışmadığı, androjenik yapıya
               Bu mite göre insanlar           yarayacaklarına karar vermiş.   ziyade bilinç düzeyinde bir                               yeşil gibi sıcak parlak renklerden   daha coşkuludur ve Fovist okula   özlem dile getirilir.








                14  hekimcebakis.org                                                                                                                                                                                                 15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19