Page 12 - Hekimce Bakış Dergisi 103. Sayı
P. 12

kaçınılmazdır ve kompozisyona   arasında bir gerginlik oluğunu   güzelliği istila edebilirliğini ifade                    kişi ister tek başına ister bir   sonra güzel işlerden ders     bir aracı olur.
               zenginlik katmıştır. Ressam     ve kaderi ile kendi arasında    eder. Dolayısıyla Apollon ve                              rehberle, Eros’un gizemine      alıp, dersin en sonunda, ideal   Ressam Feuerbach’ın
               Feuerbach, Alcibiades ve        kalan insanın trajik bir durumda   Dionysos’un yan yanalığı, klasik                       doğru bir yolculuğa çıkar. Bu   Güzel’e varmak ve onun bilgisine
                                                                                                                                                                                                         “Sempozyum” tablosunda Aşk’ın
               etrafındakilerin belli bir ritim ile   olduğunu düşünür. Ona göre   geleneğin önerdiği sadelikten                         yolculukta, “Güzel”i aramak     ulaşmaktan bahsedilir. Böylece   nasıl simgeleştirildiğine bakalım.
               dans ederek gelişini betimlerken,   bunu en iyi yansıtan da Yunan   çok daha karmaşık ve kesinlikten                      için aşamalı olarak yükselen,   varoluşsal bir olgu olan aşk,   Resimde Alcibiades bir Dionysos
               Agathon’un sağındaki grubu      tragedya sanatıdır.  Kardeş     uzak bir güzelliği işaret eder.                           önce güzel bir bedenden geçip,   ideal bilgelik sevgisine ulaşmada   eğlencesinden çıkagelir.
               andronda oturup düşünürken,     tanrılar olan Apollon ve
                                                                               Platon‘un Şölen diyaloğunun
               oldukça sakin, nerede ise       Dionysos Yunan tragedyasını
                                                                               konusu; insanın ve yaşamın
               durağan resmetmiştir. Basık     oluşturan temel göksel
                                                                               anlamının en özel konularının
               burnu ve geniş alnıyla hemen    yaratıklardır. Yunan tragedyası,
                                                                               başında yer alan “aşk”
               tanıyacağımız Sokrates, yeni    Nietzsche’ye göre Apollon ve
                                                                               olmasına rağmen, ironik bir
               gelen konuklara arkası dönük    Dionysos sentezi ile bir kültürün
                                                                               şekilde, sonunda aşk üzerinden
               olarak oturur. Başı hafif öne   oluşturabileceği en ideal sanatı
                                                                               ölümsüzlük arayışına dönüşüdür.
               eğik, sakalını sıvazlarken      örnekler. Tragedyanın Doğuşu,
                                                                               Sokrates davette söz aldığında
               düşüncelere dalmış olarak       düşünürün ilk eseri olarak      ölümsüzlüğe ulaşmak için sıra
               görülür. Diğer düşünürler,      sanatın değerini gösterdiği     ile geçilen belli evrelere dayalı
               şairler, dönemin aristokratları da   gibi, Apollon’un dünyasına ait   bir yoldan bahsetmektedir.
               aynı şekilde elleri çenelerinde,   olduğunu düşündüğü bilimi
                                                                               Diotima isimli bilge bir kadından
               konuşmadan kavramsal            ve aklı cüretkârca sorgular.
                                                                               alıntıladığı konuşmasında,
               dünyalarına dalmışlardır.       Çünkü Antik Çağın
               Ressam Feuerbach onları daha    sanat anlayışı her
               gri tonlarda ve yüzleri ışıksız   şeyin güzel olması
               olarak hatta biraz kuytularda   için akla uygun olması
               yerleştirerek betimlemiştir.    gerektiğini varsayar
               Resim, logosentrik felsefi      ve onu idealleştirir.
               düşünüş ile erojenik şehvetli   Hâlbuki tragedyada
               zevk arasında gerilimi yansıtır.   sanatsal yaratım
               Oturma grubu adeta yaşamın      başlangıcını kaotik bir
               tatlı akışından uzaktır. Bir    evren ile yakalayabilir.
               resim içerisinde bu iki farklı   Nietzsche’ye göre
               canlandırılış, akla Friedrich   akıl ile düzenlenme
               Nietzsche‘nin Tragedyanın       tragedyayı ve genelinde
               Doğuşu kitabını getirebilir.    sanatı öldürmüştür.
               Tablodan iki yıl önce 1872’de   Antik Yunan’da iki zıt                                                                                                                                                                         “Apollinaire’e Saygı”,Marc Chagall, 1913, Van Abbe Müzesi, Eindhoven, Hollanda
               basılan bu kitapta Nietzsche    tanrının varlığı bir
               Yunan Sanatında Apollon ve      rastlantı değildir. Bu
               Dionysos’a ait göndermelerin    birliktelik bir gerçeği
               birlikte kullanımının olanağından   belirli dönemlerde
               ve bunun öneminden bahseder.    tekrarlanan bir olasılığı,
               Nietzsche, insan ve doğa        Kaos’un uyumlu








                12  hekimcebakis.org                                                                                                                                                                                                 13
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17