Page 13 - Hekimce Bakış Dergisi 103. Sayı
P. 13

kaçınılmazdır ve kompozisyona   arasında bir gerginlik oluğunu   güzelliği istila edebilirliğini ifade   kişi ister tek başına ister bir   sonra güzel işlerden ders   bir aracı olur.
 zenginlik katmıştır. Ressam   ve kaderi ile kendi arasında   eder. Dolayısıyla Apollon ve   rehberle, Eros’un gizemine   alıp, dersin en sonunda, ideal   Ressam Feuerbach’ın
 Feuerbach, Alcibiades ve   kalan insanın trajik bir durumda   Dionysos’un yan yanalığı, klasik   doğru bir yolculuğa çıkar. Bu   Güzel’e varmak ve onun bilgisine
                                                                               “Sempozyum” tablosunda Aşk’ın
 etrafındakilerin belli bir ritim ile   olduğunu düşünür. Ona göre   geleneğin önerdiği sadelikten   yolculukta, “Güzel”i aramak   ulaşmaktan bahsedilir. Böylece   nasıl simgeleştirildiğine bakalım.
 dans ederek gelişini betimlerken,   bunu en iyi yansıtan da Yunan   çok daha karmaşık ve kesinlikten   için aşamalı olarak yükselen,   varoluşsal bir olgu olan aşk,   Resimde Alcibiades bir Dionysos
 Agathon’un sağındaki grubu   tragedya sanatıdır.  Kardeş   uzak bir güzelliği işaret eder.  önce güzel bir bedenden geçip,   ideal bilgelik sevgisine ulaşmada   eğlencesinden çıkagelir.
 andronda oturup düşünürken,   tanrılar olan Apollon ve
 Platon‘un Şölen diyaloğunun
 oldukça sakin, nerede ise   Dionysos Yunan tragedyasını
 konusu; insanın ve yaşamın
 durağan resmetmiştir. Basık   oluşturan temel göksel
 anlamının en özel konularının
 burnu ve geniş alnıyla hemen   yaratıklardır. Yunan tragedyası,
 başında yer alan “aşk”
 tanıyacağımız Sokrates, yeni   Nietzsche’ye göre Apollon ve
 olmasına rağmen, ironik bir
 gelen konuklara arkası dönük   Dionysos sentezi ile bir kültürün
 şekilde, sonunda aşk üzerinden
 olarak oturur. Başı hafif öne   oluşturabileceği en ideal sanatı
 ölümsüzlük arayışına dönüşüdür.
 eğik, sakalını sıvazlarken   örnekler. Tragedyanın Doğuşu,
 Sokrates davette söz aldığında
 düşüncelere dalmış olarak   düşünürün ilk eseri olarak   ölümsüzlüğe ulaşmak için sıra
 görülür. Diğer düşünürler,   sanatın değerini gösterdiği   ile geçilen belli evrelere dayalı
 şairler, dönemin aristokratları da   gibi, Apollon’un dünyasına ait   bir yoldan bahsetmektedir.
 aynı şekilde elleri çenelerinde,   olduğunu düşündüğü bilimi
 Diotima isimli bilge bir kadından
 konuşmadan kavramsal   ve aklı cüretkârca sorgular.
 alıntıladığı konuşmasında,
 dünyalarına dalmışlardır.   Çünkü Antik Çağın
 Ressam Feuerbach onları daha   sanat anlayışı her
 gri tonlarda ve yüzleri ışıksız   şeyin güzel olması
 olarak hatta biraz kuytularda   için akla uygun olması
 yerleştirerek betimlemiştir.   gerektiğini varsayar
 Resim, logosentrik felsefi   ve onu idealleştirir.
 düşünüş ile erojenik şehvetli   Hâlbuki tragedyada
 zevk arasında gerilimi yansıtır.   sanatsal yaratım
 Oturma grubu adeta yaşamın   başlangıcını kaotik bir
 tatlı akışından uzaktır. Bir   evren ile yakalayabilir.
 resim içerisinde bu iki farklı   Nietzsche’ye göre
 canlandırılış, akla Friedrich   akıl ile düzenlenme
 Nietzsche‘nin Tragedyanın   tragedyayı ve genelinde
 Doğuşu kitabını getirebilir.   sanatı öldürmüştür.
 Tablodan iki yıl önce 1872’de   Antik Yunan’da iki zıt                                                             “Apollinaire’e Saygı”,Marc Chagall, 1913, Van Abbe Müzesi, Eindhoven, Hollanda
 basılan bu kitapta Nietzsche   tanrının varlığı bir
 Yunan Sanatında Apollon ve   rastlantı değildir. Bu
 Dionysos’a ait göndermelerin   birliktelik bir gerçeği
 birlikte kullanımının olanağından   belirli dönemlerde
 ve bunun öneminden bahseder.   tekrarlanan bir olasılığı,
 Nietzsche, insan ve doğa   Kaos’un uyumlu








 12  hekimcebakis.org                                                                                      13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18