Page 15 - Hekimce Bakış Dergisi 103. Sayı
P. 15

Sarhoşluğu, etrafındaki panter   başlangıçta üç çeşitmiş: sadece   Önce bu varlıkları kendisi   ayrışma anlamına gelir.   oluşur. Sağ alt kısım ise soğuk   mensup ressamlarınkine daha
 derisi ile kuşandırılmış güzel   erkek, kadın değil bir üçüncü   iki eşit parça olacak şekilde   Dinler Tarihi bağlamında   renkler, gümüş, lacivert ve   yakındır. Resim, önemli bir
 kadınlar, bin bir çeşit çiçekten   cins daha varmış ve bu üçüncü   ortadan ikiye ayırmış. Daha   değerlendirecek olursak erotik   siyahtan oluşmaktadır. Dairenin   sanat eleştirmeni ve 20. yüzyılın
 oluşan gül çelenklerini taşıyan   cins her iki cinsiyete de sahipmiş.   sonra Apollon’a bu varlıkların   bilinçsizlikten akıl yürüten varlığa   kenarında 9, 0 ve 11 sayıları   başında Paris’te gelişen yeni
 melekler Dionysos tören alayının   Androgen olarak isimlendirilen,   başlarını öne çevirmesini ve   giden bu yol ile cennetten   görülebilir. Resmin ortasında   sanat biçimlerinin savunucusu
 işaretleridir. Dionysos öldükten   kadın ve erkeğin bir aradalığı   yaralarını iyileştirmesini söylemiş.   kovuluş mitleri birbirileriyle   iki figür, bir erkek ve bir kadın   Apollinaire’e ithaf edilmiştir.
 sonra yeniden dirilme düşüncesi   anlamına gelen bu üçüncü cinsin   Apollon’da söylenenleri yapmış.   ilgilidir: Adem ile Havva’nın   tasvir edilmiştir. Ancak birlikte   Chagall yenilikçi sanatı takdir
 nedeniyle, yaşamları zorluklarla   adı gibi kendi de hem kadın   Ancak bu şekilde ayrılan   yasak meyveyi yiyerek cennetten   sadece bir çift bacakları   ettiğini Canudo, Cendrars
 geçen ve bunu kıramayan halk   hem de erkeği barındırıyormuş.   bu varlıklar diğer yarılarını   kovulmaları, sonrasında ise   vardır ve kadın elinde bir elma   veWalden’ e atıfta bulunarak
 arasında Antik dönemde bir kült   Dört elli dört kollu olarak   özlüyor ve birbirinden ayrı   utanarak cinsel organlarını   tutmaktadır. Tuvalin sol alt   ifade eder.
 oluşturmuş, onunla bağlantılı   betimlenen bu üç cins birbirine   hiçbir şey yapmak istemiyor,   örtmeye çabalamaları   tarafında, Chagall içinden bir   Bununla birlikte, Chagall’ın
 dinin üyeleri, gerçekleştirdikleri   eşit, ama ters yöne bakan iki   açlıktan ölüp gidiyorlarmış.   bilinçlendiklerinin göstergesidir.   ok geçen bir kalp çizmiştir.   resmi, onun hem Yahudi
 ayinler sırasında tanrının   bedenin bir araya gelmesinden   Bu durum karşısında Zeus bu   Buna göre cinselliğin, akıl   Kalbin çevresinde Canudo, G.   geçmişiyle hem de insanlığın
 ruhunun ayine katılanlara   oluşuyorlarmış. Dönen küresel   varlıkların cinsel organlarını   merkezli düzene geçerken   Apollinaire, Walden ve Cendrars   daha çağdaş vizyonuyla ilgili
 girdiğine inanmışlardır. O çağda   yaratıklar olarak, bu ilk insanlar   önlerine çevirerek çiftleşerek   tabulaştığını söylemek yerinde   isimleri yazılıdır.  daha derin bir anlama sahip
 orgiastik ritüeller aracılığıyla,   mutlu ve çok güçlü imiş.   çoğalmalarını ve böylece tekrar   olacaktır.  “Apollinaire’e Saygı”, Chagall’ın   oluşuyla açıklanabilir. Daire
 tanrıların zamanın başlangıcında   bir bütün olarak hissetmelerini
 Yuvarlak bir bedene sahip                     Kübizmden etkilendiği Paris’teki   dünyayı simgeleyebilir, ancak
 gerçekleştirdikleri varsayılan   sağlamış.
 bu üç cins zamanla göğe                       ilk döneminde boyanmıştır.      sayılar nedeniyle saat yüzü yani
 evlilikler taklit edilir, doğada
 tırmanmaya ve tanrıları provoke   Aristophanes daha sonra   Bu etki, bu resimde Chagall’ın   zaman olarak da görülebilir. Bu
 toplu halde gerçekleşen cinsel
 etmeye başlayınca Zeus ve   birbirinden ayrılan iki kişinin                   şekilde insan, resimde zaman
 birleşme ile refah, bolluk-
 diğer tanrılar toplanmışlar ve   birbirini bulduğunda bir daha                ve mekanın odak noktasında
 bereket geleceği beklenirdi.
 bu soruna bir çare aramışlar.   asla ayrılmak istemediğini                    bulunur. Elma tutan Adem ve
 Bu yolla, tek tek ve hep birlikte
 Bu varlıkları tamamen yok   vurgular. Aşk/Eros ona göre bir                   Havva, Düşüş anını, iyi ve kötü
 tanrılaşmış oluyorlardı. Bir
 ederlerse, kendilerine sunulan   bilmece gibidir ve açıklanamaz.              gibi karşıtların bilincini ve ayrıca
 olan ilahî doğayı paylaşmış
 kurbanlardan olacaklarmış,   Aristophanes bir uyarı notu                      insan ve Tanrı, insan ve evren
 oluyorlardı. Yani tanrı dünyaya
 iniyordu. Dolayısıyla kişilerarası,   ancak bu şekilde güçlenmeleri   ile sözünü bitirir. Daha sonra   arasındaki uyumun bozulmasını
 ve kendi başlarına buyruk   Sokrates’i yargıya taşıyacak                      sembolize eder. Chagall’a göre
 kişiyle şeyler ve kişiyle doğa
 bir şekilde davranmaları da   olan katı tavrıyla, insanların                  insanın kişisel amacı karşıtların
 arasındaki sınır yok oluyordu.
 affedilemezmiş. Zeus onları   tanrılardan korkması gerektiğini                bir araya gelmesi ve uyumun
 Bu bağlamda Şölen diyaloğunun   yıldırımlarla patlatmayı   ve onlara tapmayı ihmal   yeniden sağlanması olmalıdır.
 en ünlü konuşması komedi   düşünmüş, ancak kendilerini   etmemesi gerektiğini, yoksa   Rus sanatçı MarcChagall,   Chagall bunu Adem ve Havva
 yazarı Aristophanes’e aittir.   onların ibadetlerinden ve   bir daha baltayı kullanırlarsa   “Apollinaire’e Saygı” isimli   figürleriyle değil, aynı zamanda
 Aristophanes konuşmasına   adaklarından mahrum etmek   tek ayaküstünde zıplayıp   yağlıboya tablosunda, kareye   resmin köşegen bölünmesi ve
 başlamadan önce grubu,   istememiştir. En nihayetinde   duracağımızı söyler.  yakın bir tuval üzerine büyük   figürleri ve dairesel şekli   iki yarımın bir daire şeklinde
 aşka yaptığı övgünün saçma   Zeus bu varlıkları ikiye bölerek   bir dairesel şekil çizmiştir.   parçalara ayırmasında ve daha   birleştirilmesi yoluyla da temsil
 bulunabileceği hakkında uyarır.   sakat bırakmayı, bu sayede   Kuşkusuz bahsi geçen   Daha küçük parçalara ayrılan   sonra onları yeni bir şekilde   eder. Sonuç olarak bilgi/bilinç
 Çünkü bir akıl yürütmeden değil,   hem güçten düşeceklerini   tanrılar tarafından bir ceza   daire, çapraz bir bölünme   birleştirmesinde görülebilir.   ağacından elmanın henüz
 kadim zamanların bir mitolojik   hem de sayıları arttıkça   olarak ayrılma işlemi aslında   gösterir. Sol üst kısım, her   Bununla birlikte, Chagall’ın renk   koparılmadığı, iyi-kötünün
 söylencesinden bahsedecektir.   tanrıların işine daha fazla   cinsiyetlerin ayrışmasından   şeyden önce kırmızı, altın ve   kullanımı, Kübistlerinkinden   ayrışmadığı, androjenik yapıya
 Bu mite göre insanlar   yarayacaklarına karar vermiş.   ziyade bilinç düzeyinde bir   yeşil gibi sıcak parlak renklerden   daha coşkuludur ve Fovist okula   özlem dile getirilir.








 14  hekimcebakis.org                                                                                      15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20