Page 12 - Hekimce bakış 94. Sayı
P. 12

Ne acıdır ki endüstrinin var ettiği bilimin tüketim en-   TEŞEKKÜR
        deksli yansıması tarihsel süreçte öylesine yetkinleşmiştir   Yazının taslak haline getirdikleri katkı için Emre Gökalp,
        ki bugün biyomedikal konularla ilgili günde yaklaşık 6000   İbrahim Zubaroğlu ve Toros Selçuk’a teşekkür ederim.
        makale yayınlanmaktadır [14]. Bu kapsamda 1900’lü yıl-
                                                               KAYNAKLAR
        ların başında dünya genelinde on bin süreli yayın sayısı
                                                               1. Güntöre SÖ. Tıp ve Felsefe. Birinci Basım. Nobel
        bugün yüz bine ulaşmıştır [14]. Akademik yükselme uğru-
        na bu düzeyde “bilgi tüketimi”nin olduğu mevcut kirlilik   Kitabevi; 2005.
        ortamı, iddia edildiği gibi “bilgi toplumu”nu var etmenin   2. Hançerlioğlu O. Düşünce Tarihi. Beşinci Basım. Remzi
        aksine her türlü etik dışı yayın yapma imkanını arttırmak-   Kitabevi; 1993.
        tadır.                                                 3. Rivers WHR. Tıp, Büyü ve Din. Birinci Baskı. Epsilon
        Oysa bilimsel düşünce  “doğru”ya ulaşmak için bir an-   Yayıncılık; 2004.
        lama, bir bulma ve doğrulama çabasıdır [15]. Bu çabanın   4. Timuçin A. Düşünce Tarihi. İkinci Baskı. İnsancıl
        ilk adımı o güne kadar “doğru” olarak kabul edilen ger-
                                                               Yayınları; 1997.
        çeklere eleştirel yaklaşabilmesidir. Üçüncü bin yılın dün-
                                                               5. Adıvar AA. Tarih Boyunca İlim ve Din. İkinci Basım.
        yasında genelinde bilim, özelinde tıp alanı kapitalist tahak-
                                                               Remzi Kitabevi; 1969.
        küm ilişkilerine eleştirel yaklaşabilme yetisini kaybetmiştir.
        Kanımca bu yeti bilime/tıbba felsefenin sunacağı sorularla   6. Forti A. Modern Bilimin Doğuşu ve Düşünce
        yeniden kazanılabilir. Ne de olsa bir filozofun tanımladığı   Özgürlüğü. İçinde: Mayor F, Forti A; eds. Bilim ve İktidar.
        gibi [15] felsefe kişiye mal-mülk, para-pul, şan-şöhret ka-   Onikinci Basım. Ankara: TÜBİTAK; 2004: 23-37.
        zandırmaz ama dünyayı anlama ihtiyacını tatmin edebilir.   7. Sayar K. Küreselleşmenin psikolojik boyutları. Yeni
        Bu “anlama ihtiyacı” yaşamın amacı ve nasıl yaşanması ge-
                                                               Symposium 2001; 39: 79-94.
        rektiği hakkında her bireyin kendisine sorular yönlendir-
                                                               8. Ağalar C, Ağalar F, Sayek İ. Hekim ve ilaç şirketleri
        mesini sağlayabilir. Bu yolla üretilen yeni sorular hepimizin
                                                               arasındaki etkileşimler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
        dimağına “hayatın gerçeği” olarak kodlanan bir yanılsama-
        dan bizleri kopararak; hayata, bilime, tıbba ve en önemlisi   Dergisi 2005; 48: 273- 83.
        halen yapmakta olduğumuz işe eleştirel bakabilmemizin   9. Angell M. Is academic medicine for sale? N Engl J Med
        yolunu açabilir. Belki de o gün Bertrand Russell’ın yıllar   2000; 342: 1516-8.
        önce korktuğu gibi bilgelikle birleşmeyen kudretimizden   10. Özbudun S, Demirer T. İdeolojinin üretimi, yeniden
        ürkebilir, ancak bilgelikle birleşen bilimin insanlığa refah
                                                               üretimi ve üniversiteler. Toplum ve Hekim 1999; 14: 243-
        ve mutluluk getirebileceğini fark edebiliriz. İşte o zaman
                                                               50.
        sanatla, edebiyatla, felsefeyle harmanlanmış biçimde,
                                                               11. King A. II. Dünya Savaşı’nın Sonundan Bu Yana Bilim
        yal- nız kalmayı da göze alarak inandığımız doğrular için
        hayatı yeniden var edebiliriz.                         ve Teknoloji. İçinde: Mayor F, Forti A; eds. Bilim ve İktidar.
        Felsefe insan olmaya çağrı ise [16] ve tıp sadece teknik   Onikinci Basım. Ankara: TÜBİTAK; 2004: 69-105.
        bir uygulama alanı değil de bilim, sosyo-kültürel çalışma   12. Moynihan R, Cassels A. Satılık hastalıklar. Birinci
        ve 1219 sayılı yasamızda da tanımlandığı gibi bir sanat   Basım. Hayykitap Yayınları; 2006.
        alanı ise; bizi “uygar” köleler haline getiren ellerimizdeki/  13. Resnik DB. Bilim Etiği. Birinci Basım. Ayrıntı Yayınları;
        zihinlerimizdeki zincirleri bize göstermek ve bu sayede
                                                               2004.
        tıbbın yeniden insana dönmesini sağlamak için felsefenin
                                                               14. Terzi C. Toplum sağlığına uzanan bir köprü: tıp
        düşünsel  ışığından,  yol  göstericiliğinden  daha  çok
                                                               eğitimi. Toplum ve Hekim 2001; 16: 213-6.
        yararlanmamız gerekmez mi?
                                                               15. Yıldırım C. Bilim Felsefesi. Onuncu Basım. Remzi
        Bu düşüncelerin güzel ama boş bir hayal olduğunu söy-
        leyenlere William Blake’nin “Şimdi, ispatlanan her şey, bir   Kitabevi; 2005.
        zaman sadece hayal edilmişti” cümlesini [15] hatırlatmak-   16. Uygur M. Felsefenin Çağrısı. İkinci Baskı. Yapı Kredi
        tan başka bir yol var mıdır?                           Yayınları; 2004.


        12 Hekimce Bakış                                                               Toraks Dergisi 2007; 8(2): 130-133
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17